torsdag, oktober 04, 2007

Sony PRS-505: Elektronisk bokläsare

Sony har släppt en ny läsare för elektroniska böcker som jag tycker ser intressant ut. Den använder sig av en teknologi som heter elektroniskt papper som inte drar något batteri mer än när man byter sida, så batteriet räcker rätt länge. Man säger att den ska klara 7500 sidbyten på en laddning. Den har en del minne inbyggt, och om man tycker att det inte räcker så går det att bygga ut med minneskort.

Formatet är 175x122x8 mm, dvs som en rätt tunn pocketbok, så man kan inte klaga på att den tar mer plats i packningen än vad en vanlig bok skulle ha gjort. Dessutom kan man ju ladda den med ett helt gäng böcker och vips tjäna plats i väskan. Hela enheten är dock inte skärm utan den effektiva läsytan blir mindre. Med tanke på att jag läst flera romaner på en Palm Pilot III så tror jag inte att det ska vara något problem med att den här är för liten.

Förutom diverse specialformat klarar enheten av att visa böcker i textformat och PDF (men inte HTML). När det gäller att koppla den till en dator för att överföra filer till den så uppför den sig som en vanlig USB-minnesenhet, och det är egentligen allt man behöver.

Frågan är dock hur många det är som är intresserade av att lägga upp $300 för något som bara är en bokläsare. Det vore naturligtvis trevligt om det gick att surfa på den också, eller läsa epost. Då blir det å andra sidan fråga om en dator snarare än en bokläsare, och det kommer exempelvis att kräva mycket mer batterier. Jag tror att en bokläsare av det här slaget är en bra pryl för den som exempelvis reser mycket, men frågan är om det finns tillräckligt många som är intresserade för att priset ska hamna på en vettig nivå.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,

11 kommentarer:

Martin sa...

Undrar om den har en sökfunktion, helst för alla filer på dess lagringsenhet. Hittar inget om det på sajten.

Tommy Persson sa...

Då det gäller sökfunktion kan det finnas men inmatningen lär ju bli primitiv då man får mata in via knappar.

Jag började läsa om PRS-505 för några dagar sedan då jag trodde jag ville ha en. Jag tycker inte priset är för högt för de fördelar jag får (slippa släpa på massor med böcker på resor och att det blir enklare att läsa till lunchen). Och att det bara är en bok ser jag mest som en feature så man inte frestas att göra annat. Surfa lär inte gå på en E-ink-skärm då det tar 1 sekund att uppdatera skärmen.

Efter att ha studerat marknade så tror jag inte jag vill ha en Sony då de stöder få format native och jag vill inte köpa DRM-böcker. Den läsare jag just nu skulle köpa om man kunde få den för 330 dollar i Sverige är Hanlin Ebook V3:

Läsarmatris

Den stödjer fler format, väger 100 gram mindre (200 gram) och de kommer släppa en SDK så man kan utveckla program.

I mitten av denna månad kommer Amazon släppa en läsare som kanske är intressant.

Hans, du skulle ju till trakterna av Kina snart så du kanske kan köpa en läsare åt mig...

Hans Persson sa...

Sony-prylen stödjer ju både TXT och PDF, och sådana kan jag lätt bygga själv. Mer behövs egentligen inte.

Den där länken ser användbar ut; den ska jag undersöka vidare.

Tommy Persson sa...

Om pdf-visningen är tillräcklit snabb så lär det räcka men man får ändå allt pyssel med konverteringar.

Fast den är snyggare än den kinesiska läsaren. Synd att den bara säljs i USA. Det går att skicka efter från en affär men man lär ju åka på tull och moms då.

Anonym sa...

Jippii - tänkte bara meddela att jag i förra veckan fick hem min PRS-505 från USA, och snart säljs de förhoppningsvis i Europa också. Finns att köpa i Englad från och med September för er som skall dit över.

Och Sony kom ut med en firmware upgradering i slutet av juli i år, så nu klarar den av reflow på pdf och epub format förutom lrf och text. Och annars finns ju flera bra konverteringsprogram...

Ingen sökfunktion eller anteckningsmöjligheter, men det använder jag inte med pappersböcker ändå... Hellre bär jag denna med mig i stället för en pocket som annars alltid finns med i väskan. Nu har jag 100+ böcker att välja emellan :)

Anonym sa...

Jag har också en PRS-505 och kan verkligen rekommendera den. Skärmen är verkligen snäll mot ögonen, inte tillstymmelse till flimmer.

Den har inte alls samma funktionalitet som en fickdator, men det är ju heller inte meningen med den. Som ersättning för pappersböcker funkar den alldeles utmärkt.

Anonym sa...

Om någon vet hur man kan få tag i en Sony reader PRS-505(eller ett likvärdigt alternativt) maila mig då på stefan.gunnarsson3@gmail.com

Jag kommer mest köra PDF-filer på den.
Tack på förhand
Stefan

Anonym sa...

Finns det böcker på svenska eller...

Anonym sa...

Har en PRS-505:a (den andra sonyreadern jag har då den förra blev stulen!)
Det elektroniska pappret är helt underbart (för B/W text och bilder)
uppdateringshastigheten mellan txtsidorna är förbättrad från föregångaren, och det var inga större problem att hitta program för att omvandla böcker i diverse format till sonys (BookDesigner fick jag använda, då "caliber" inte funkar på w2k, liksom "comiclrf" för att omvandla serieböcker (ok, onödigt men coolt!)).
Priset suger (runt 3000:-) och PRS-700 verkar bättre, men den är ändå suverän, det enda som är riktigt dåligt är det medföljande höljet, det skyddar noll om man tappar den och är bara för utseendets skull... Jag köpte ett passande läderfodral för 75:- på en skinnbutik och skar ut passande hål för display och knappar, blev snyggt och skyddar tom. mot tappande på mark!
Köpte även en matchande LED-lampa med några timmars batteritid och passande bärrem...
TIPS!!!
Använd kodlåset på läsaren, och
märk den via märkfirma med namn och adress (och en lapp om att hittelön ges till "upphittare" utan frågor) det förbättrar hederligheten hos folk som "råkar" få hand om den

(är vis efter första 3000:- gången!)

Anonym sa...

jag undrar? om man köper den för 3000 ska man sen köpa böckerna till den? då tjänar man ju inget på att köpa den?

eller hur får man tag i e böcker till den? och finns det nu på svenska?

Hans Persson sa...

Det går att köpa böcker till, men jag vet inte vad de kostar.

Om man vill läsa äldre litteratur så finns det mycket att hämta gratis på nätet (Project Gutenberg, Projekt Runeberg) som man antagligen lätt kan ladda in i en sådan här läsplatta.