torsdag, oktober 11, 2007

Doris Lessing: känd nobelprisvinnare med science fiction i bagaget

Årets nobelpris i litteratur gick till Doris Lessing (född 1919, och därmed den hittills äldsta som fått litteraturpriset). Som vanligt måste jag erkänna att jag inte läst något av den nyblivne vinnaren, men det är väl trots allt ett framsteg att det är någon som jag åtminstone hört talas om. Det är inte varje år.

Akademins motivering till priset är "Den kvinnliga erfarenhetens epiker, som med skepsis, hetta och visionär kraft har tagit en splittrad civilisation till granskning".

Både DN och SvD har webbfrågor om man har läst något av Doris Lessing och båda undersökningarna ligger på ungefär 50% som har läst något av henne.

Det är kul att se att akademin delar ut priset till någon som inte är okänd för de flesta, och dessutom någon som faktiskt skrivit science fiction. Dessutom kan man notera att Doris Lessing inte alls fanns med på de oddslistor som spelföretaget Ladbrokes publicerat.

Här är min lista över nobelpristagare jag läst hittills

DN: presentation, intervju från 2003, Doris Lessing på svenska, alla tidigare litteraturpristagare
SvD: presentation, "Ett litterärt monument", kommentar av Carl Otto Werkelid, intervju från 2003 (de också!)
Dagen: notis
CS/IDG: "Äntligen"Wikipedia

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

För mig är Lessing en helt och hållet ny bekantskap. Vad är det för sf hon har skrivit?

Hans Persson sa...

Bokserien Canopus in Argos, åtminstone.

Zell sa...

Jag har provat Lessing ett par gånger men aldrig lyckats ta mig igenom en hel bok. Det kändes filosofiskt tungt och deprimerande och ändå på något sätt meningslöst. Gillade helt enkelt inte det hon hade att säga och sättet hon sade de på. Kanske ska prova en gång till...