torsdag, oktober 11, 2007

2007-110: Richard Morgan: Altered Carbon

Altered Carbon är en bok som jag fick kämpa lite för att läsa ut trots att det är en thriller vilket oftast brukar betyda att böckerna är svåra att lägga ifrån sig, inte tröglästa.

Jag började läsa boken strax innan Conviction där jag hade möjlighet att höra Richard Morgan själv berätta om boken och det är inte heller något fel på innehållet som sådant. Situationen är lite som den i Down and Out in the Magic Kingdom: människor har en liten pryl, en stack, inopererad i nacken som gör att om de dör men stacken är oskadd så kan de senare laddas ner i en annan kropp. Det går också att göra säkerhetskopior av sin stack utanför kroppen, men det är dyrt. I den här boken kan man välja mellan en syntetisk kropp eller en som är ledig. På grund av att människor kan ha sitt medvetande i en dator, antingen frivilligt eller som straff för något brott, så finns det riktiga proppar att tillgå trots att deras ursprungliga ägare lever.

Takeshi Kovacs får i uppdrag av Laurens Bancroft som är en meth (någon som levat extremt länge och har råd att köpa nya kroppar tillräckligt ofta för att verka evigt ung) att ta reda på vem som mördade honom nyligen. Det ser ut som självmord, men Bancroft misstänker att det är mord. Eftersom hans stack förstördes är hans egna minnen från mordtillfället borta då han fick återladdas i en ny kropp från en säkerhetskopia som inte var helt aktuell. Som belöning för att ta sig an detta uppdrag kommer Kovacs att bli av med kvarvarande strafftid.

Kovacs är en hårdför agent i bästa noirstil och drar sig inte för att använda det våld situationen kräver. Eller rent av lite mer än så. Som så ofta i en actionthriller rör huvudpersonen sig som kulan i ett flipperspel mellan de olika personer som är inblandade i det här dramat. Ju mer han studsar runt desto fler lögner och bedrägerier uppdagar han, men det känns trots det som om han är lika långr från sanningen om vad som händ Bancroft.

Jag har fortfarande inte lyckats sätta fingret på vad det var jag hade svårt för med Altered Carbon, men något var det. Trots att den inte är illa skriven fick jag anstränga mig för att ta mig igenom den.

Richard Morgan: Altered Carbon
Orion/Gollancz, 2002
534 sidor
ISBN: 9780575073906

Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.



Läsutmaning för 2007
Hundra böcker totalt: 110 (varav 16 serieböcker) Klart 13/9!
Fem pjäser: William Shakespeare: Twelfth Night, or What You Will Sophokles: Elektra
Fem nobelpristagare: Orhan Pamuk: Snö Isaac Bashevis Singer: Shosha André Gide: Isabelle Saul Bellow: Offret V. S. Naipaul: Att läsa och skriva: En personlig betraktelse Klart 12/8!
Två böcker på andra språk än svenska och engelska:
Fem böcker utgivna 2007: Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007) Andreas Marklund: Skördedrottningen Joe Hill: Heart-Shaped Box Johan Theorin: Skumtimmen Camilla Läckberg: Tyskungen Klart 3/5!
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK: Yasunari Kawabata: Snöns rike (Japan) Orhan Pamuk: Snö (Turkiet) Sophokles: Elektra (Grekland) André Gide: Isabelle (Frankrike) Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt (Island) Klart 2/3!
Fem böcker från Japan: Yasunari Kawabata: Snöns rike Mineko Iwasaki: Den sanna historien

Läst under 2007:
Nr 1-100
101: Anders Roslund & Börge Hellström: Flickan under gatan
102: Stephen King: Liseys berättelse
103: Tanja Suhinina: Phonephucker
104: Jan Guillou: Tjuvarnas marknad
105: Camilla Läckberg: Snöstorm och mandeldoft
106: Karin Alvtegen: Skugga
107: Cory Doctorow: Down and Out in the Magic Kingdom
108: Jonas Hassen Khemiri: Ett öga rött
109: Daniel Pennac: Som en roman
110: Richard Morgan: Altered Carbon

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag, å min sida, håller boken för att höra till några av de bättre böckerna som jag läst de senaste fem-sex-åren. Men jag förstår samtidigt att boken tar en stund att ta sig igenom, Morgan hör inte till dem som håller uppe tempot i sina böcker och han har en tendens till att krångla till scener och språk så att texten blir tungläst. Men jag får nog säga att Altered Carbon är en riktigt bra bok.

En sak som jag gillade rejält med Kovacs är att trots att han är en f.d. supersoldat och extremt duktig på det han gör så har han absolut noll koll genom hela berättelsen. Han är en flipperkula som tror att han bestämmer över sitt eget öde, men hans antagonister står kring flippret och håller ett öga på hans bana, hela tiden beredda med flipprarna för att få honom dit de vill.

Det är egentligen bara vid två tillfällen som han har kontroll på situationen; när han ger igen på "kliniken" och när han ger sig upp bland molnen.

Annars upplever jag det som att det är ganska vanligt att "hjälten" har en viss kontroll på situationen - och om inte annat har han initiativet under större delen av berättelsen. Icke så i fallet Kovacs.