onsdag, oktober 17, 2007

Snabba cash bloggvägen?

Många underliga erbjudanden hittar ner i min epostlåda varje dag. Normalt sett brukar det handla om penisförlängning eller att någon vill att jag ska hjälpa dem att flytta miljontals dollar från ett land till ett annat eller något i den stilen.

Idag fick jag ett brev som förvånade mig mer eftersom jag inte riktigt blir klok på tanken bakom det. Det nedanstående är klippt ur några olika brev från samma person:
God dag Jag är intresserad av att köpa din Litteratur blogg "Du är vad du läser"
Vi är några som har lust att utveckla den och blogga i den frera år framöver.
Är du intresserad av att sälja den? Vi kan diskutera pris.

[...]

Jag skulle villja köpa det du skrivigt och använda det själv på en blogg som i stort sett kommer forsätta på din blogg.
Hoppas du är intresserad.

[...]

Jag är välldigt angelägen om att använda ditt material i våran blogg tycker det är intresant men som sagt jag vill köpa det och flytta det.


Om man nu är så intresserad av att driva en litteraturblogg men inte känner att man kan skriva den själv så kan det ju verka rimligt att ta in en extern skribent, men då borde det också vara vettigt att fortsätta publicera texter av denne, och det var inte aktuellt här.

Om man å andra sidan känner att man kan producera de texter som behövs, vore det i så fall inte mycket lättare att helt enkelt starta en egen från scratch?

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

9 kommentarer:

Mats Henricson sa...

De vill naturligtvis köpa dina läsare! Det är något som det tar tid att skaffa sig, och som man får endast om man skriver intressanta saker. Det du skrivit är naturligtvis också intressant att köpa, men jag tycker det är för personligt för att man ska kunna sälja det.

Hela idén är rätt befängd, tycker jag.

Hans Persson sa...

Det är naturligtvis en rimlig gissning, men samtidigt så har det hela tiden varit tal om att flytta texterna till ett annat ställe på en annan adress, och där finns inte mina läsare. De finns på den här adressen.

Jag misstänker att någon helt enkelt är förvirrad både vad det gäller hur bloggande fungerar och vilka pengar man kan göra på en litteraturblogg. Mängden pengar jag gjort hittills är exempelvis noll, trots Bokus-länkar och Google-reklam. Visst har jag några kronor innestående hos dem, men de betalar inte ut förrän man uppnått 500 kronor/100 dollar, och dit är det långt kvar... Jag skulle tippa att inkomstnivån (om man nu ska kalla den det) ligger någonstans i trakten av 100 kronor om året.

Marianne sa...

Köpa läsarna? Troligen, men för att behålla dessa läsare måste den nye bloggaren kunna skriva.
Där brister det, kort sagt...


Dessutom trodde jag ärligt talat att det fanns en koppling mellan litteraturintresse och förmåga att skriva korrekt, men det gör det kanske inte.

Hans Persson sa...

Jag har fått epost med stora mängder felstavningar och underliga formuleringar från författare som jag tycker skriver väldigt bra böcker, så det är inte någon helt självklar koppling.

Martin sa...

Gamle Olov Svedelid är helt ordblind.

BLOGGA I DEN FRERA ÅR FRAMÖVEEER!

Anonym sa...

Det er ikke en eller annen type scam de bedriver? Dvs. at om du svarer at du er interessert i å selge, så vil de tilby deg penger, men først må du betale et "transaksjonsgebyr" e.l.

PC (i det paranoide hjørne idag)

neofob sa...

Du är helt enkelt så bra att dom vet att dom inte klarar av att konkurrera med dig så då vill dom eliminera dig på något sätt. :-)

Bokidioten sa...

jag vet inte om det är mer intressant eller underligt... det mest komiska, tycker jag, är att de har så svårt att stava. Funderar på hur de har tänkt sig att kunna fortsätta och behålla läsare...

Maud/En bok om dagen sa...

Jag får bara såna där erbjudanden om att förlänga diverse kroppsdelar (företrädesvis såna som jag inte ens har) och att hjälpa diverse rika människor att flytta sitt kapital (genom att jag lånar ut mitt kontonummer till dem bara ett litet slag)...

Förslaget om att köpa bloggens innehåll var ett så konstigt förslag så jag tror inte ens att jag skulle bli smickrad av att få det! Det gick liksom fel i tänket, någonstans... ;-/