fredag, oktober 26, 2007

Hur väljer man vad man ska läsa?

Åka skrev en kort dialog om hur en snabbmatsvariant av ett bokinköp skulle kunna se ut. Jag började skriva en lång kommentar till det inlägget, men det får bli ett inlägg här istället. Det känns som om en diskussion som förs mellan två bloggar blir mer synlig än en som förs på en kommentarssida (och dessutom når den fler människor), och ju fler som ser den desto större chans att den blir intressant.

Jag utgår till rätt stor del från tidigare erfarenheter när jag väljer vad jag ska läsa. Om jag läst flera bra böcker av en författare tidigare så antar jag att chansen är hyfsad att jag ska gilla även nästa, och det brukar stämma.

Jag går också efter rekommendationer från andra. Jag läser (eller i alla fall skummar) kulturdelen i Corren, DN och SvD och framför allt läser jag ett otal bokbloggar. Naturligtvis betyder detta att jag läser åsikter om många fler böcker än jag har en chans att hinna med att läsa själv. Det innebär också att jag hinner läsa om nya böcker mer än en gång innan jag faktiskt hinner få händerna på dem, så en rätt stor del av de bokval jag gör baserar sig på mer information än jag skulle ha kunnat få genom att bara plocka upp boken i bokhandeln och läsa på baksidan.

Det här innebär att jag oftast inte blir våldsamt besviken på saker jag läser eftersom jag rätt sällan läser böcker som jag inte läst någon positivt om tidigare. Dessutom har jag numera råd att köpa de böcker jag faktiskt vill läsa istället för att köpa vad som råkar vara billigt just för stunden.

Men det finns en risk här också. Om man läser saker som man plockat upp slumpvis så har man också chansen att hitta saker man inte skulle ha hittat annars. Någon gång på gymnasiet eller så hittade jag Tanith Lees The Silver Metal Lover i en reaback. Jag hade aldrig hört talas om den men köpte den av någon anledning i alla fall. Det är en fantastisk bok om kärleken mellan en ung flicka och en robot. Eftersom jag läste mycket science fiction redan då så hade jag antagligen förr eller senare hittat fram till den här boken ändå (det är knappast troligt att den är ensam skyldig till att jag faktiskt läser sf), men eftersom jag plockade upp den slumpmässigt så hade det lika gärna kunnat vara någon helt annan genre jag på det här sättet fick upp ögonen för.

Idag finns det massor av bokbloggar på nätet och det går inte att läsa alla. Alltså läser jag de som verkar skriva om saker som jag är intresserad av, och det gör att jag får fler tips på bra böcker inom de genrerna. Det är bra för min läsning inom de genrerna (jag slipper bottenskrapet), men samtidigt innebär det också att jag riskerar att fastna i ett allt smalare läsande och inte upptäcka nya saker. En av anledningarna till att jag bestämde mig för att göra en läsutmaning i år är att jag i viss mån ville motarbeta detta genom att inspirera mig att läsa saker jag inte skulle ha läst annars.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,

Inga kommentarer: