söndag, december 31, 2006

Läst i december och under 2006

Detta är vad jag läste i januari, februari, mars, april, maj, juni, juli, augusti, september, oktober, november ... och nu är alltså även december slut.

Böcker


  • John Ajvide Lindqvist: Hanteringen av odöda
  • Mattias Fyhr: Död men drömmande: H. P. Lovecraft och den magiska modernismen
  • Svenska Turistföreningen: Skärgårdslandet: Äventyr i svenska vatten (årsbok 2006)
  • Henrik Örnebring: Blodsmak
  • Åsne Seierstad: Hundra och en dag

Serier


  • Kaoru Mori: Emma 5
  • Kouta Hirano: Hellsing 1
  • Mangatalangen: Vinnarna 2006
  • W. I. T. C. H. 12
  • CLAMP: Magic Knight Rayearth 2
  • Charlie Christensen: Arne Anka: Återuppståndelsen


Årets slutsumma är alltså 91 vanliga böcker och 73 serieböcker, eller totalt 164 volymer. Det är fler än vanligt, men så är det också mer serier än vanligt.

Vad är det då jag läst under 2006? Om jag börjar med det enklaste, serierna, så är det ganska likformigt. Av de 73 volymerna är 70 på svenska, två på engelska och en på tyska. Allt utom sex volymer är manga eller starkt mangainspirerat. Om jag ska utse några höjdare så får det bli Alan Moore och David Lloyds V for vendetta och Kaoru Moris Emma. Jag har även gillat Neon Genesis Evangelion och Chobits, men de är inte riktigt lika vassa.

När det gäller de vanliga böckerna är det lite mer varierat. 91 böcker totalt: 71 på svenska, 18 på engelska, en på tyska och en på norska. 20 av dem bör klassas som facklitteratur snarare än skönlitteratur, även om gränsen inte alltid är helt lätt att dra. Bara tre är lyrik.

Genreuppdelning är naturligtvis vanskligt, men en snabbuppdelning ger 19 deckare, 16 fantasytitlar, 11 science fiction, 7 skräck och 17 böcker som inte tillhör någon genre (men å andra sidan har ett par böcker räknats i två genrer). Höjdarna här blir Erik Granströms Svavelvinter, Camilla Läckbergs Isprinsessan, Predikanten och Stenhuggaren samt Stieg Larssons Män som hatar kvinnor och Flickan som lekte med elden.

Jag har också läst böcker av sju nobelpristagare i litteratur som jag inte läst sedan tidigare (Nadine Gordimer, Knut Hamsun, T. S. Eliot, Jean-Paul Sartre, Pearl Buck, Ernest Hemingway, Jaroslav Seifert).

Och så skrev jag en bok, Verkligheten på spel, i november. Under 2007 ska jag läsa den själv också.

Till nästa år har jag satt upp lite olika mål för vad jag ska läsa under 2007. Jag ska också försöka bli lite bättre på att skriva något här om böcker jag läser ut. Under december blev exempelvis bara en av elva böcker kommenterad, och det tycker jag inte är något vidare utfall.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Magnus Runesson sa...

Vi väntar också med spänning på att få läsa hela "Verkligheten på spel". Det vi har läst hitintills är riktigt bra.
/Magnus & Maria