tisdag, januari 02, 2007

Dan Hörning: Stormens vandrare

När jag köpte Stormens vandrare var jag medveten om att den utspelade sig i Neogames värld Mundana för rollspelet Eon. De har gett ut ett antal böcker i den världen tidigare, och det har inte varit något större problem att läsa dem utan att ha spelat spelet. Jag hade däremot missat att den också var del ett i en serie. Det var inte heller uppenbart att den faktiskt har kopplingar inte bara till Dans egen Svärdsspel i Hadarlon som kom ut för några år sedan utan även till Andreas Romans Drakväktare-trilogi.

Handlingen alternerar mellan ett antal olika grupperingar personer, och det är inte alltid uppenbart vem som är vem eller hur de hänger ihop. Ganska ofta får man inga som helst introduktioner till den nya miljön efter ett byte, och det kan ha hänt en hel del sedan man fick se något av det senast. Det är mycket möjligt att det är en medveten teknik, men det gör boken svårare att följa. Att det sedan inte finns mer än någon enstaka person som har namn som går att komma ihåg gör inte direkt saken bättre. Priset tas av platsen Kholon-Renk-Ghor-Drezin, och även om övriga namn är kortare så är det bara marginellt lättare att uttala eller memorisera.

Handlingen utspelar sig några år efter händelserna i Svärdsspel i Hadarlon och som vanligt håller världen på att gå under. Några av de personer vi följer tillhör allvetarna, och de försöker bringa ordning (och spridning) i all världens kunskap, och detta inkluderar naturligtvis även orsakerna till det förestående undergången. Kanske går den att förhindra?

Ganska tidigt i romanen händer en jordbävning med tillhörande flodvåg, och en sak som jag störde mig på med det var att huvudpersonen (liksom många andra som befann sig mitt uppe i detta) inte verkar ta någon nämvärd vare sig skada eller intryck av detta. Han konstaterar mest sakligt att staden är förstörd och att hans mor är död, men han verkar inte lida av det. Senare i boken drabbas han av kärleksmässiga förvecklingar, och även här är hans reaktioner väldigt begränsade. Han kastas fram och tillbaka mellan olika personer och besked, men verkar samtidigt inte ha några som helst problem att fungera rationellt med det han är utsänd för att göra även när det innebär att samarbeta med en av dessa personer.

Dan Hörning: Stormens vandrare
Neogames, 2006
244 sidor.
ISBN: 9189128370



Årets läsutmaning
Hundra böcker totalt: 1
Fem pjäser:
Fem nobelpristagare:
Två böcker på andra språk än svenska och engelska:
Fem böcker utgivna 2007:
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK:
Fem böcker från Japan:

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

2 kommentarer:

Tina sa...

Jag tycker också att det var en bra idé med läsutmaning. Funderade själv just på "5 böcker som inte är från Sverige/USA/UK". Lycka till med din utmaning!

Anonym sa...

Hej!
Kul att vara #1 på din lista.

Pelk är mycket baserad på mig själv i den åldern och jag hade lika "små" reaktioner och fungerade väldigt rationellt även i kriser. Det jag däremot ska ändra på i en andra upplaga av boken är just jordbävningen och reaktionerna där. Det kan vara bokens sämsta scen.

Namnen kan jag bara be om ursäkt för. Det är Neogames värld och namnen måste vara konsekventa med andra produkter, så de kan jag inte ändra.

Det som gjorde mig gladast av din recension var när du skrev "och som vanligt håller världen på att gå under". I Svärdsspel försökte jag skriva den mest icke-episka romanen någonsin (den var en down-to-earth actionkomedi) och här försöker jag göra tvärtom. Men twisten är att problemet i serien som Pelk och hans vänner måste konfrontera är inte att världen går under, det finns nämligen mycket värre saker än så (mer om det i senare böcker)

Tack för att du läser!

/Dan Hörning

(Ett forum för att diskutera mina böcker finns på isfolket.larp.se)