fredag, december 15, 2006

Lästeman för 2007

Det är många som talat om att läsa enligt olika teman under 2007. Det är en idé som tilltalar mig en del, så jag tror att jag ska adoptera någon variant av den.

Petra på En annan sida föreslår att man ska läsa fem klassiska pjäser under 2007, och att många ska läsa samma pjäser så att man kan diskutera dem också (som en bokcirkel). Ingen dum idé, för jag är rätt dålig på att läsa drama även om jag brukar uppskatta det när jag väl kommer till skott. Vad jag kan se har jag inte läst en enda pjäs hittills under 2006, så det är väl dags att det blir av. Hon har även kommit med andra förslag som fem moderna nobelpristagare (jag har läst böcker av sex nobelpristagare i år, men alla platsar inte som moderna), fem klassiker (några har jag läst, men det är ju väldigt beroende på vad man menar med klassiker), fem debutanter (jag tror jag läst sex debutromaner, men bara någon av dem dem av författare som verkligen debuterade under 2006), fem gamla favoritböcker (jag läser nästan aldrig om böcker, men i år har jag faktiskt läst om hela Ringens herre-trilogin), fem författare från ett utvalt land (jag har visst spritt bättre än jag trodde: tre norska, två tjeckiska, två tyska, en sydafrikan, en fransman, en jugoslav, en indier).

Johanna L på Bokhora verkar nappa på nobelpristagartemat. Att läsa nobelpristagare har jag haft som projekt ett tag, så det verkar lite fånigt att ta för mig. Jag har hittills läst åtminstone någonting av 26 av de författare som fått nobelpriset i litteratur sedan 1901.

Belgarion på BookReflections ska läsa fem deckare av kvinnliga författare. Jag har läst ungefär ett dussin under 2006, lite beroende på exakt vad man menar med deckare. Och för den delen vad man menar med "av kvinnlig författare": två av dem jag läst var Sjöwall/Wahlöö-deckare, det vill säga skrivna av både en kvinna och en man.

Här är mitt förslag till utmaning till mig själv för nästa års läsning:

  • Hänga på Petras pjäsutmaning.
  • Läsa fem nobelpristagare jag inte läst något av sedan tidigare. Det hade jag å andra sidan tänkt göra i vilket fall, så det är inget nytt.
  • Läsa två böcker på språk som inte är svenska eller engelska. Helst två olika språk. I år har jag läst en på norska och en på tyska, så jag vet att det går.
  • Läsa hundra böcker totalt. Det har gått bra varje år sedan 2000, men då ska det noteras att jag inkluderar serieböcker i totalsumman.
  • Läsa fem böcker utgivna under 2007.
  • Läsa böcker från fem länder som inte är Sverige, England eller USA.
  • Läsa fem böcker från Japan. Dessutom borde jag träna mer på japanska.


Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kan inte låta bli att undra om inte fem klassiska pjäser är mer av ett projekt för en eftermiddag än för ett år. Jag menar, hur lång tid tar det egentligen att läsa en pjäs? Dialogen skall vanligtvis hinna utspela sig på några timmar – det går betydligt snabbare att läsa den. Det är ju inte direkt På spaning efter den tid som flytt om vi säger så.

Jag kommer nog omedvetet att råka uppfylla ganska många av de punkterna som finns däromkring på olika listor.

//JJ