måndag, december 04, 2006

Hoppet om kvalitet ökar lite

DN rapporterar att SVT inte kommer att sända fotbolls-EM. Eftersom det finns kanaler som inte gör annat än visa folk som springer runt och jagar bollar/puckar/varandra så är det skönt att se att SVT inte alltid behöver vara en av dem (även om det i detta fallet tydligen beror på att man inte hade tillräckligt mycket pengar att kasta i sjön).

Personligen tycker jag att public service ska hålla sig till det man är bra på och som inte andra kanaler redan gör lika bra. Det innebär barnprogram, kulturbevakning, dokumentärer, nyheter och utbildningsradion. Det innebär inte sport (mer än i form av nyheter), dokusåpor eller flamsiga lekprogram.

Med det sagt kan jag säga att jag själv uppskattar program som "På spåret" och "Diggiloo" som placerar sig någonstans i gränslandet mellan lekprogram, kultur och utbildning. Om man kunde slippa sport och dokusåpor i SVT så skulle jag dock lätt kunna leva med att få skaffa någon annan kanal för att få se "På spåret" också.

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Beroende på hur jag bor är ju chansen rätt stor att jag inte ens kommer att ha tv då, men personligen är jag glad att SVT sänder stora sportevangemang – jag har inte tillgång till fler kanaler än ettan, tvåan och fyran och fotboll är ungefär det enda som kan få mig att verkligen sätta mig framför tv:n.

//JJ