tisdag, september 12, 2006

Mer om Tolkienfilmer

Så sent som igår skrev jag några rader om filmer baserade på Tolkiens böcker, och det är visst redan dags igen. Tolkien-film-sajten TheOneRing.net skriver (den 10/9) om att MGM planerar att göra film på The Hobbit och för den delen även en Terminator 4.

Jag kan inte säga att jag är speciellt hoppfull inför en Terminator 4. The Terminator är en bra film på en låg budget. Terminator 2 är en storfilm som jag tror hade en rekordstor budget när den gjordes, och den lyckas faktiskt med det ovanliga konststycket att vara bättre än sin föregångare. Terminator 3 som kom häromåret är dock inte så mycket att hänga i julgranen. Det är non-stop action hela vägen och många saker går sönder, men handlingen är inte speciellt mycket att hänga i julgranen. Det sagt så får jag erkänna att slutet var kul, men det räckte inte för att rädda hela filmen. Det kan visserligen vara kul att se vad man hittar på till en Terminator 4, men förväntningarna kommer att vara lågt ställda. Dessutom kan man ju fråga sig om guvernör Schwarzenegger är intresserad av att dra på sig skinnjackan igen för en ny film.

Intressantare är det om det blir en film (eller kanske rent av flera) av The Hobbit. Det som händer där sker före händelserna i The Lord of the Rings men har egentligen rätt lite med uppföljaren att göra. I The Hobbit kommer Bilbo över den ring som hela LotR handlar om, men i övrigt är kopplingarna ganska få förutom att de utspelar sig i samma värld och det är några personer som förekommer i båda texterna (framför allt Gandalf och Bilbo).

Även om kopplingen är relativt svag så betvivlar jag inte att en filmatisering skulle göra allt för att rida så gott det går på framgången hos trilogin med ringfilmer, och helt omotiverat är det ju inte. Det vore spännande att se vad Peter Jackson skulle få ihop, även om han än så länge förnekar att han har något med projektet att göra.

En annan sak som vore intressant vore en filmatisering av (delar av) Silmarillion. Detta är historier som mycket mer direkt ligger till grund för de händelser som visas i ringtrilogin, och de har ett mycket mer monumentalt innehåll (även om The Hobbit onekligen kan stoltsera med att ha en drake i rollistan). Silmarillion består dock av ett antal historier utan direkt sammanhang som utspelar sig över stora tidsintervall, så det är knappast troligt att det kan bli aktuellt att filma hela verket.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Unknown sa...

Valda episoder ur Silmarillion skulle nog gå att filma. Beren och Lúthien eller Narn i hîn Húrin, till exempel.

Jag kan också tänka mig en miniserie av typen Tales from the Silmarillion.

Jonatan sa...

Instämmer om Beren och Luthien. Där har vi en högstämd historia om omöjlig kärlek som blir verklig, våld och svartkonst. :-)

Sångarduellen mellan Sauron och Finrod Felagund är en av mina favoriter i Silmarillion, även om jag faktikt tycker den svenska översättningen är bättre än engelska originalet! :-O