söndag, september 03, 2006

Hemkokt bilracingspel, försök ett

I bilen på väg hem från Motala igår satt Henrik och jag och spånade om hur man skulle kunna konstruera ett bilspel. Sedan har Henrik ritat ett gäng spelbrickor och vi har kokat ihop ett första försök till regler. I kväll försökte vi spela det. Det gick åtminstone halvbra, och med tanke på att det var första spelförsöket tycker jag nog att det trots allt får kallas godkänt. Efter ungefär halva partiet ändrade vi reglerna lite för att göra det lite svårare att dra ifrån när man ligger först. Det var nog en bra ändring, men spelet är fortfarande lite för kalt och behöver lite mer möjligheter till interaktion.

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Känner du till Vector Race som man spelar på rutat papper? Man ritar en avgränsad tävlingsbana på pappret. Bilarna kan bara befinna sig på linjekryssen. Varje runda får man välja mellan att ligga kvar på samma vektor som förra draget, eller flytta dragets ändpunkt till något av de åtta ändpunkten kringliggande kryssen. Nybörjare gasar gärna för häftigt och kör in i väggen.

Martin R

Hans Persson sa...

Jag tror att jag spelat det i den grå forntiden, men jag fick det förklarat för mig från annat håll häromdagen.