måndag, september 11, 2006

De två tornen står ännu kvar

I min omläsning av Ringarnas herre har jag nu precis hunnit börja på De två tornen, helt utan medveten koppling till dagens datum. Vilken uppsättning av torn som kommer att leva längst i mänsklighetens minne låter jag vara osagt. Det är på intet sätt uppenbart vad svaret är.

Vad jag inte visste var att de två torn som Tolkien avsåg var Minas Morgul och Orthanc medan Peter Jackson i sin filmatisering anger de avsedda tornen som Orthanc och Barad-dûr.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen vafan? Så båda tornen som avses skulle vara skurktillhåll? Jag har alltid trott att anledningen till att tornen fick ge namn åt boken var att Ringens Krig utkämpades mellan Gondor med sitt Vakttorn Minas Tirith (tidigare Solens Torn) och Mordor med sitt Svartkonsttorn Minas Morgul (tidigare Månens Torn).

Var har du funnit denna kätterska tanke?

Anonym sa...

Och det var Martin R som frågade.

Hans Persson sa...

Wikipedia-artikeln för filmen The Two Towers skriver The movie contains a number of changes from the text of the books. Notably the meaning of the title itself, 'The Two Towers', was changed. While Tolkien considered several possible sets of towers[1] he eventually created a final cover illustration[2] and wrote[3] a note included at the end The Fellowship of the Ring which identified them as Minas Morgul and Orthanc. Jackson's movie, as well as its trailers and posters, instead names them as Orthanc and Barad-dûr.

Hans Persson sa...

Min första tanke var för övrigt också att Minas Tirith skulle ingå, men det är ju egentligen en stad och inte ett torn.