tisdag, september 26, 2006

Mycket intressanta boknyheter

Igår kom en ny katalog från SF-Bokhandeln och som vanligt fanns det en del intressant i den. Den första nyheten man ser är att katalogen numer består av två delar. Dels den vanliga bok- och spelkatalogen, dels en ny katalog som bara innehåller manga och anime. Det verkar som om den utgivningen håller på att explodera nu, för det finns massor av nyheter.

Intressanta böcker



Kafka på stranden av Haruki Murakami. Jag vet inget om den, men den låter intressant.

Jasper Fford kommer ut på svenska med Var är Jane Eyre?. Jag har redan läst den på engelska, men jag är klart sugen på de senare delarna. Metalitteratur är skoj.

Richard Morgans 7-11 grader Celcius (Altered Carbon) har jag hört mycket positivt om, och detsamma gäller Steph Swainstons Krigets år. Den första är sf, den andra fantasy.

Neil Gaimans nya novellsamling Fragile Things är säkert också intressant, men jag har faktiskt en oläst novellsamling av honom liggande redan.

Terry Pratchetts Thud! håller jag som bäst på att fnissa mig igenom, och nu ser jag att han dessutom publicerat en ny Nac Mac Feegle-bok: Wintersmith.

Intressant manga



Förutom att det naturligtvis kommer ut nya delar i redan pågående serier så är det en hel del serier som börjar utges ungefär nu.

Basara låter intressant med sin berättelse om ett postapokalyptiskt Japan som fallit tillbaka på feodalism, men den är 27 delar lång vilket talar mot den.

Chrono Crusade låter som en mer lättsam historia om en demonjagande nunna.

Emma har jag redan skrivit om, men den är värd att nämnas igen.

Vampyrjägaren Hellsing har jag skaffat första boken av, men inte hunnit läsa den än.

Skolflickorna i Magic Knight Rayearth och deras äventyr som legendariska riddare har jag däremot läst det första avsnittet av, och det verkar lovande.

Naruto tror jag är lite för mycket shonen för min smak, men jag har inte sett den själv.

Sugar Sugar Rune låter som att den är riktad till ovanligt unga läsare, men det behöver inte nödvändigtvis vara något problem.

Seikai har jag läst notiser om länge, men den har verkat bli fördröjd ett bra tag. Nu ser den till slut ut att finnas, och att det dessutom inte är mer än tre delar i serien är även det ett argument för den.

xxxHolic är en CLAMP-serie som vad jag förstår har massor av referenser till andra av deras serier, så jag misstänker att den kan vara svår för den som inte läst en massa av dem tidigare. Som jag, exempelvis. Chobits och Magic Knight Rayearth är de enda jag läst.

Warcraft baserar sig på datorspelet World of Warcraft som jag inte spelat, och känns inte speciellt lockande.

Förutom det ovanstående ges det ut massor på engelska, men det verkar som om den svenska utgivningen är fullt tillräcklig för att hålla mig sysselsatt...

Andra bloggar om: , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Angående SF-bokhandelns senaste katalog... jag skummade själv igenom den till lunch häromdagen och Ragnarok fångade min blick. Eller snarare texten. Där står att Ragnarok är gjord efter det populära koreanska MMORPGet RagnarokOnline (på samma manér som det finns manga/anime baserat på World of Warcraft). Men faktum är att jag är smått övertygad (kan man vara smått övertygad?) att det är tvärt om i fallet Ragnarok. Jag borde kanske skriva till SF-bokhandeln och be dem kolla... Eller kanske inte.

Hans Persson sa...

Jag vet inget om RagnarokOnline, men jag kan i alla fall säga att det inte verkar som om mangan lider av allt för stora likheter med den fornnordiska mytologi jag är van vid.

Anonym sa...

Det finns ingen fornnordisk mytologi alls i RO eller i Ragnarok. Inte en gnutta.

Nu orkade jag kolla upp det, och mitt minne verkar i alla fall bekräftas av wikipedian: http://en.wikipedia.org/wiki/Ragnarok_online

Hans Persson sa...

Så mycket gnutta som att figurerna heter Oden och Balder och så finns det i alla fall. Men det är väl också ungefär allt...