måndag, september 18, 2006

Valen avklarade

Nu står det alltså klart att de nästa fyra årens socialdemokratiske statsminister heter Fredrik Reinfeldt. Vi får väl se om det kommer att märkas någon skillnad.

Det här innebär ju också att nästa val inte blir speciellt spännande, med tanke på hur det brukar gå när den borgerliga sidan tar över. Det känns som en lågoddsare att det blir skifte om fyra år också, speciellt som socialdemokraterna redan har blivit av med sitt sänke. Visserligen finns det fler, men de lär knappast överleva in i nästa valrörelse.

Nu återstår att se vad alliansen tar sig för när de får något att säga till om och faktiskt måste hålla sams för att göra mer än att bara producera valmaterial. Ett grundtips är väl att det kommer att hålla tills det handlar om energipolitiken, men det har ju faktiskt låtit som om Centern har svängt i den frågan. Vi får väl se hur det går när det verkligen gäller.

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Ghosthand sa...

Bara jag som tyckte att Perssons debatter med Reinfeldt liknade silverryggens sista strid i gorillaflocken?
Det brukar anses förolämpande att likna människor vid apor men vi ÄR ju apor och själv finner jag något oerhört lugnande i detta faktum. För att travestera Snusmumriken lite.

För övrigt tror jag inte heller på att vi kommer att se någon stor förändring, på grund av det enkla faktum att folk i gemen inte förändras.

Hans Persson sa...

Jag lyckades undvika att se mer än någon enda minut valdebatt i år, så jag kan inte betygsätta dem. Jag är däremot övertygad om att du har rätt i att det inte kommer att bli någon större signifikant förändring av det här systemskiftet.