onsdag, september 27, 2006

Snart nobelprisdags igen

DN listar några av de som är tänkbara som nobelprisatagare i litteratur om man ska tro vadskagningsfirman Ladbrokes. Listan toppas (med fyra gånger pengarna) av den turkiske författaren Orhan Pamuk som jag inte vet någonting om.

Som väntat är det inte så många på listan jag egentligen vet så mycket av. Listan tar upp 32 namn. Av dem har jag läst böcker av fem (Joyce Carol Oates, Thomas Pynchon, John Updike, Margaret Atwood och Umberto Ecco [sic!]).

Sedan jag började hålla lite koll på nobelpriset har det inte gått till någon som jag läst sedan tidigare. Jag utgår från att den trenden fortsätter, så gissningsvis blir det någon jag inte känner till som får priset och jag får ett namn till att lägga till listan över nobelpristagare att läsa.

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej Hasse, nu har du fått det om bakfoten. Nobelpriset i litteratur är en tjänst som hjälper en att undvika tråkiga böcker. Att läsa en nobelpristagare vore som att köpa skivor med artisten som vann Schlagerfestivalen.

Martin R

Hans Persson sa...

Jag får väl erkänna att jag har skivor med ABBA som jag köpt med vett och vilje...

Anonym sa...

Man kanske inte skulle tro det men vissa Nobelpristagare går faktiskt
att läsa.Isaac Bashevis Singer gillar jag.

Cissi sa...

Ska satsa en hundring på Auster. Hade bara läst tre av de som listats av DN...