fredag, november 27, 2009

Vilka författare definierar ditt läsande?

Ibland läser jag böcker mer eller mindre på slump, andra gånger har jag full koll på vad jag ger mig in på. Med åren snöar man in på vissa författarskap som mer eller mindre kommer att definiera ens läsande. Min lista på författare som jag läst allt eller i alla fall nästan allt av finns nedan. Vilka är dina?

Stephen King
Jag saknar veterligen bara The Dark Tower 7, men har ett halvdussin olästa i hyllan.


Terry Pratchett
Jag tror att jag har allt utom Unseen Academicals, men den har inte kommit i pocket än. Jag har lyckats hålla mig från att börja köpa discworldserien inbunden eftersom jag har de första trettiovaddetnuär delarna i pocket.


China Miéville
Jag har allt men har inte läst The City & the City än. Den är nästnästa bok till LSFFs bokcirkel, så det blir snart gjort.


Ian McDonald
Har allt (inklusive rätt många av de osamlade novellerna). Av någon anledning har vare sig Brasyl eller Cyberabad Days blivit lästa än (plus en del spridda noveller).


Iain Banks
Här har jag slappat på sistone, framför allt med hans sf-titlar, men fram till för några år sedan har jag läst alla hans mainstramtitlar utom The Crow Road (jag skaffade den men sedan gick teveserien precis och jag hade inte lust att läsa samma bok igen, så den blev stående).


John Ajvide Lindqvist
Har och har läst allt.


William Gibson
Har och har läst allt utom All Tomorrow's Parties, av någon anledning.


Joe Hill
Har och har läst allt, men eftersom det bara är två titlar är det inte så svårt. Det finns gott om författare som bara gett ut ett fåtal titlar där jag läst allt, men Hill är en som jag kommer att kasta mig över när han ger ut något nytt.


Roslund & Hellström
Har och har läst allt.


Cory Doctorow
Har och har läst allt.


Andra bloggar om: ,
Technorati Technorati tags: ,
intressant.se

9 kommentarer:

Vettets väktare sa...

Kul idé! För många år sedan kunde jag skriva Kings namn på min lista, men har sedan dess tappat intresset för hans författarskap. Mitt projekt är just nu Paul Auster och har de senaste två åren försökt få tag på alla hans böcker, men har fortfarande fyra-fem kvar att läsa. Älskar också Ajvide Lindqvist, läst alla hans böcker. Likaså Dennis Lehane.

Har du läst Joe Hills skräckserie "Locke & Key", från amerikanska IDW Publishing? Den ska tydligen vara mycket läsvärd om jag gillar hans prosa och finns i välsorterade seriebutiker.

Hans Persson sa...

Jag har läst den första delen av Locke and Key och gillat den, men jag har glömt bort att kolla om det har kommit ut fler delar. Det ska jag se till att göra!

Toma sa...

Jag skriver en lista bara inom skönliteratur:
Jag har läst allt av:
William Gibson,
Isaac Asimov,
Haruki Murakami,
Kōbō Abe,
Fyodor Dostoyevsky,
William Shakespeare,
Astrid Lindgren (jo, det kan vara mycket childish men jag älskar henne,hon ger mig tillbaka mitt banrnom)
Carlos Castaneda och nästa aööa av hans "studenter"

De andra kommer jag inte ihåg nu.

Många författare som är frpn mitt hemöand, men tyvärr dem är inte kända i EU.

Hans Persson sa...

Murakami står inte med på min lista, men det är nog främst för att jag upptäckte honom rätt nyligen och inte hunnit läsa mer än ett par böcker av honom än.

Emelie sa...

Jag har svarat i min blogg nu (:

John-Henri Holmberg sa...

Och jag svarade i Bokhora, eftersom det var där jag stötte på din undran. Fast sedan jag skrev den kommentaren har jag kommit på rätt många till… ack, all denna tid som försvunnit.

Inga-Lina sa...

Åh, vilket fint tema:)

Författare som jag läst ALLT av (utan inbördes ordning)

Anton Tjechov
CS Lewis
Susan Howatch
Jan Myrdal
Anna Achmatova
Marina Tsvetajeva
Joseph Brodsky

Nikst sa...

Stephen King hasnt lost his touch:

http://scifiwire.com/2009/11/new-syfy-series-based-on.php

Ännu en tv-produktion som ska göras baserat på hans verk

Ylva sa...

Intressant! Jag har gjort en lista på Yfronten.

http://yfronten.blogg.se