tisdag, november 24, 2009

Sociala media för författare

Författarkurser är inget ovanligt numer, men det brukar betyda en kurs för den som vill lära sig att bli författare. Igår blev jag tipsad om en författarkurs som istället var för författare som vill lära sig att utnyttja de nya sociala medierna för att marknadsföra sig och sina verk.

Teorin är att författare numer inte kan förlita sig på att förlagen ska sköta hela marknadsföringen utan de måste själva jobba med att etablera sig som ett namn. Sociala media som Facebook och bloggar är viktiga byggstenar i detta. Jag har inte gått kursen så jag kan inte uttala mig om innehållet i detalj, men mitt intryck av kursbeskrivningen är att det är rätt grundläggande. (Om du är intresserad av något av seminarierna så ger koden F6ZX4KP 10% rabatt.)

Det är stor skillnad på hur mogna svenska författare är när det gäller sociala media. Å ena sidan har vi gamla stofiler med etablerad publik och eget förlag med stadig marknadsföringsbudget som Jan Guillou som i en debatt nyligen ideligen avbröt för att flika in "riktiga media" om gammelmedia, som kontrast till elektroniska fora. I den andra änden har vi dem som lever på nätet som Åsa Schwarz som gjorde rubriker nyligen när hon lurat pressen genom att skapa en facebookprofil för Nova Barakel, huvudpersonen i sin senaste roman Nefilim och sedan presenterat handlingen i boken i form av Novas statusuppdateringar och på det sättet interagerat direkt med sin publik.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

1 kommentar:

Lena Carlsson sa...

Boktips: Marknadsföring och kommunikation i sociala medier. www.kreafonboken.se