måndag, november 09, 2009

2009-88: Åsa Linderborg: Mig äger ingen

Mig äger ingen är Åsa Linderborgs berättelse om hennes uppväxt i ett arbetarhem i Västerås, men framför allt är den ett kärleksfullt porträtt av hennes far. Det som gör att det känns så äkta är att hon visar sin pappa med alla hans fel och brister, mindervärdeskomplex och alkoholism, men älskar honom i alla fall.

Den här boken är ett mycket välgjort porträtt, både av fadern och av den yngre Åsa. Det fascinerar mig alltid att läsa sådana här barndomsskildringar, för jag tycker att jag mest kommer ihåg enstaka scener ur min barndom medan Åsa Linderborg framkallar hela skeenden, replikskiften, miljöer och så vidare. Eftersom jag tillhör samma generation som hon så har läsningen även en rejäl komponent av igenkännande för mig. Det är på sätt och vis min egen barndom som spelas upp. Jag har visserligen ingen egen erfarenhet av vare sig alkoholism eller metallarbetarliv, men det finns alltid detaljer som stämmer. Åsas beskrivning av hennes farmors husmanskost förflyttar mig direkt till mormors kök för 30-35 år sedan: dillkött, stuvad potatis och mjölk i pyramidpaket.

Precis som med Jonas Gardells komiker-trilogi så fungerar den här boken på två plan för mig. Dels som en bok, dels som en nostalgitripp. Endera hade varit tillräckligt för att jag skulle varit nöjd, så att få båda på en gång är en rejäl vinst.

Åsa Linderborg: Mig äger ingen
Storyside, 2007
Uppläsare: Katarina Ewerlöf
6 CD
ISBN: 978-91-7036-218-7

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

1 kommentar:

Lisa med hem sa...

En av de bättre böcker jag läst på slutet!