torsdag, september 10, 2009

Vem borde få årets nobelpris i litteratur?

Om ungefär en månad får vi reda på vem som kommer att tilldelas årets nobelpris i litteratur, men det är naturligtvis fritt fram att börja spekulera redan nu. Vadslagningsfirman Ladbrokes brukar ha odds om vem som kommer att vinna, men har inte kommit igång för i år än. Å andra sidan är det väl troligt att årets lista kommer att se ut ungefär som förra årets:
Claudio Magris 3/1
Adonis 4/1
Amos Oz 5/1
Joyce Carol Oates 5/1
Philip Roth 5/1
Don DeLillo 7/1
Haruki Murakami 7/1
Les Murray 7/1
Yves Bonnefoy 10/1
Inger Christensen 14/1
Jean Marie Gustav Le Clezio 14/1 – Winner
Michael Ondaatje 14/1
Thomas Pynchon 14/1
Arnošt Lustig 20/1
Ismail Kadare 20/1
Ko Un 20/1
Mario Vargas Llosa 20/1
Thomas Transtromer 20/1
A.B Yehousha 25/1
Assia Djebar 25/1
Milan Kundera 25/1
Cees Nooteboom 33/1
Gitta Sereny 33/1
Harry Mulisch 33/1
James Ngugi 33/1
Margaret Atwood 33/1
Alice Munro 40/1
Antoni Tabucchi 40/1
Bei Dao 40/1
Carlos Fuentes 40/1
Peter Carey 40/1
Umberto Eco 40/1
Chinua Achebe 50/1
Cormac McCarhty 50/1
Herta Müller 50/1
Ian McEwan 50/1
John Updike 50/1
Mahasweta Devi 50/1
A. S. Byatt 66/1
David Malouf 66/1
Ernesto Cardenal 66/1
F. Sionil Jose 66/1
Marge Piercy 66/1
Maya Angelou 66/1
Salman Rushdie 66/1
Willy Kyrklund 66/1
Adam Zagajewski 100/1
Beryl Bainbridge 100/1
E.L Doctorow 100/1
Eeva Kilpi 100/1
John Banville 100/1
Jonathan Little 100/1
Julian Barnes 100/1
Mary Gordon 100/1
Michael Tournier 100/1
Patrick Modiano 100/1
Paul Auster 100/1
Rosalind Belben 100/1
Vassilis Aleksakis 100/1
William H Gass 100/1
Bob Dylan 150/1


Något eller några namn på listan faller bort för att de har dött, och förra årets vinnare Le Clezio är naturligtvis inte längre med i leken. Det finns ett antal författare här som jag tycker är intressanta (och många som jag inte vet något alls om), men om jag ska välja en egen prisfavorit så får det bli Haruki Murakami. För säkerhets skull garderar jag med Joyce Carol Oates.

Vem hoppas du får årets nobelpris i litteratur? (Inte begränsat till listan ovan, naturligtvis.)

Jag jobbar på att läsa något av alla nobelpristagare i litteratur. Hittills har jag avverkat 46 stycken (44% av vinnarna).

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

8 kommentarer:

Anonym sa...

Både Atwood och Munro tycker jag att det vore roligt om de fick priset, och jag ser att de har hyfsade odds där. Jag misstänker dock att oddsen reflekterar vad folk önskar ska hända i samma utsträckning som vad de tror. De är inte så bra på att skilja på tro och önskningar, människorna.

Linnea sa...

Jag tycker att Oates förtjänar ett Nobelpris. Det finns ingen annan nutidsförfattare som är lika bra på att tränga sig in i och beskriva utsatta kvinnors situation i USA.

Peter Ljungkvist sa...

Oates är ju alltid läsarnas favorit, så kanske nu när Englund tagit över sekreterarrollen...

Min favorit är nog ändå Umberto Eco, fast det lär väl aldrig bli så...

Anonym sa...

Nä, Oates kommer aldrig att få priset. Hon är alldeles för produktiv - och ojämn. Troligen blir det nå'n utanför listan. Men varför inte Murakami annars?

Lyrans Noblesser sa...

Oz har jag idag föreslagit, men jag har fler kandidater på lut. Kanske du har lust att vara med i min Nobel-utmaning, Hans? Kolla min blogg i så fall.

Unknown sa...

Jag har under många år hoppats på Pynchon eller J G Ballard. Nu har tyvärr J G Ballard gått bort, men Pynchon lever och skriver ju fortfarande.

John-Henri Holmberg sa...

Mina Nobelfavoriter har en trist tendens att dö utan att ha fått priset, så förmodligen borde jag låta bli att namnge favoriter framöver. Genom åren har jag envist hållit på Vladimir Nabokov, Allen Ginsberg, Angela Carter, Marguerite Duras, Kobo Abe, J G Ballard och rätt många andra som ratats. Kvar för tillfället är nog i första hand Joyce Carol Oates och Mario Vargas Llosa. Men jag misstänker tyvärr att ingen av dem kommer att få priset.

Michael Katsu sa...

Min lista lyder så här:

1. Margaret Atwood
2. Cormac McCarthy
3. Ko Un
4. Amos Oz
5. Joyce Carol Oates