torsdag, september 17, 2009

Eboksläsaren Nuut snart på den svenska marknaden

På Bokmässan i slutet av september kommer en ny läsplatta för eböcker att lanseras i Sverige. Den heter Nuut, och påstås vara billigare än konkurrensen. Den har en skärm på sex tum och läser både PDF (med och utan DRM) och textfiler, så det borde inte vara svårt att fylla den med material att läsa. Minnet är på 512MB, men det går även att stoppa in minneskort om man inte tycker att det räcker.

Jag gissar att marknaden börjar bli mogen för att läsplattor ska kunna slå igenom ordentligt. Frågan är om produkten dedicerad läsplatta kommer att slå, eller om den har hunnit bli omsprungen av smartphones och netbooks innan den ens hann ut på marknaden ordentligt. Det är bara att vänta och se.

Vad som i alla fall är säkert är att så fort folk börjar läsa eböcker på allvar så kommer även bokförlagen att bli tvungna att på ett eller annat sätt hantera förekomsten av lätttillgängliga och lätt kopierbara elektroniska versioner av sina produkter. Det är bara att hoppas att de lärt något av musikbranschens fiasko på den fronten.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

5 kommentarer:

Anton Ymer (pseudo) sa...

Ja, det där är en svår balansgång för förlagen. Dessvärre finns det nog många amerikanska förlag som skriker och gnäller högst i den här frågan också. Kryptering och koppyrajt och trams har ju förstört kindle, för att inte tala om ÅÄÖ-frågan som är en no-issue för jänks. Det är ju ändå bara lite tramskludd som man har för att dekorera skivomslag som Mötley Crüe och sånt...

Personligen skulle jag gärna ha haft en e-bokläsare sedan ett par år tillbaka. Jag provade att läsa med min gamla Palm Pilot, min Ericsson not-so-very-smart-phone, min Pocket PC och på vanlig bildskärm men alla är för blanka. Jag vill ha en matt vit yta precis som i en bok. Men framförallt vill jag slippa allt tjafs med speciella format och licenser. Det är ju inget krångligt att köpa en pocketbok, då ska det inte vara krångligt att köpa en e-pocket heller. Det är ju definitivt inte svårt för förlaget att kopiera upp fler.

Tommy Persson sa...

Sverige tror jag till UK-sfären så det är de förlagen som kommer styra. Det har märkts redan nu då man inte kan köpa amerikanska eböcker från Sverige. Vilket är ganska fånigt då man kan köpa pappersböcker utan problem. Men för eböcker räknas det som att transaktionen tar plats i Sverige och för pappersböcker att det händer i USA.

Jag tvivlar på att Netbooks är en konkurrent pga batteritid och att det verkar svårt att käsa bekvämt med en sådan då den väger för mycket.

Jag har tröttnat lite på min Cybook och väntar på firmwareuppdatering på den så den stödjer ePub eller så kommer jag löta txtr-läsaren som släpps senare i höst.

Anton sa...

Skärmen på min läsplattan (Nuut) har slutat att fungera, jag har inte varit hårdhänt med den (tvärtom).
I butiken hävdar de att skärmen är spräckt och därför kan de inte göra nåt. Jag köpte Nuut för två veckor, känns surt att 3000 kr har flugit iväg på bara två veckor. ) :

Om de tar in den och de visar sig att skärmen är ”sprucken” få jag betala själv undersökningen.
Det finns inga tecken utanpå (märke) att skärmen är skadad, men de säger att den är extrem känsligt och bara om den har fått en liten smäll så kan skärmen spricka inifrån .( mmm)

Man kan fråga sig varför de tar in ett sånt produkt?

Kan inte rekommendera Nuut!

Jag har rent samvetet och har varit varsamt med den.

Hans Persson sa...

Prata med en konsumentvägledare. Under första halvåret så är det upp till företaget att visa att det inte är ett tillverkningsfel. Det där låter mest som skrämseltaktik, tycker jag.

Anton sa...

Tack för tipset! Jag ta kontakt med konsumentvägledaren omgående.