onsdag, september 09, 2009

2009-68: Stephen King: Song of Susannah

Song of Susannah är den sjätte delen av sju i Stephen Kings monumentala The Dark Tower-svit så det märks att det börjar dra ihop sig även om det fortfarande är mycket som är oklart, både för läsaren och för personerna i boken.

Medan den förra delen Vargarna i Calla åtminstone mestadels utspelade sig i Midworld och hade en stor dramatisk uppslutning hängande över sig redan från början så är Song of Susannah precis tvärt om. Både Roland/Eddie och Susanna/Mia befinner sig i vår värld (eller åtminstone en version av den). De är i olika tidsperioder, men båda känner sig bortkomna i den för dem främmande världen. Den här boken karaktäriseras till stor del av famlande efter information. Ibland hittas den, ibland inte.

I slutet av den förra delen fick fader Callahan tag i ett exemplar av 'Salem's Lot av Stephen King och upptäckte att den beskrev precis det han själv gått igenom innan han hamnade i Midworld. I den här delen letar Roland och Eddie efter Stephen King eftersom han uppenbarligen verkar veta saker som har med deras uppdrag att göra. De hittar honom, men det blir ett möte som lämnar dem alla med en hel del obesvarade frågor. Det här utvecklas alltså till en metafiktion, där Stephen King skriver om sina romanfigurer som letar upp en version av honom själv som diskuterar hur han skrivit om romanfigurerna. Jag visste att King skulle dyka upp som en person i den här boken redan innan jag läste den, men jag hade gissat att hans roll skulle bli större än den visade sig vara. Fast jag kanske ska säga hur stor den verkar vara, för det är ju en del kvar och det skulle inte förvåna mig om King vänder hela historien ut och in åtminstone en gång.

Jag tycker att The Dark Tower-serien verkar hämta sig mot slutet. Jag tyckte att den var lite seg i mitten, men det känns bättre nu och med bara en bok kvar tror jag att det här kommer att bli riktigt bra. Jag ska inte säga att den är bland mina favorit-King, men nog är den läsvärd.

Stephen King: Song of Susannah
Donald M. Grant, 2004
Illustrerad av Darrel Anderson
413 sidor
ISBN: 1-880418-59-2

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

5 kommentarer:

Lise A sa...

Hejsa!

Hvorfor kalder du den Fantasy og ikke Science fiction? Jeg havde indtryk af Dark Tower netop er SF.

Lise

Hans Persson sa...

Jag har fått mer av en fantasykänsla av den än science fiction, men serien är helt klart ett gränsfall. Egentligen borde jag kanske märkt den som både sf och fantasy.

Å andra sidan är det viktigare om den är bra eller inte än vilken genre den tillhör.

Illern sa...

Jag tycker vi behöver någon övergripande term i stil med fantastik för att beskriva böcker som inte riktigt går att placera i SF eller fantasy. Jag tycker den här bokserien är ett rätt bra exempel på problematiken även om jag själv nog skulle kalla den mer fantasy än SF men helst skulle jag inte stoppa in den i någondera facket. Å andra sidan kanske man upplever ''fantastik'' som en övergripande term så det vore kanske bättre med en term som specifikt anger att det är ett blandverk (alltså lika specifik som SF eller fantasy).

Peter Ljungkvist sa...

Och igår kom sista delen ut på svenska....Äntligen...=)

Illern sa...

Då kanske man äntligen kan hoppas på näst sista delen i pocket.