fredag, september 25, 2009

Jules Verne-Magasinet (1940-2009), RIP



I går kom det sista numret av Jules Verne-Magasinet, en tidskrift som publicerat science fiction och fantasy i 524 542 nummer. Det första numret kom ut 1940, och utgivningen var sedan veckolig fram till en bit in i 1947 när tidskriften lades ned. Den återstartades sedan 1969 av Bertil Falk som drev den till 1971 när Sam J. Lundwall tog över. Han har sedan utgett den sedan dess, i varierande format (från A4-format till pocketbok) och med olika frekvens (4-6 nummer per år).

Under de senaste åren har JVM dock mest publicerat återtryck, och så även i det sista numret.

Jag har alla nummer som getts ut av JVM, men jag har läst långt ifrån alla. Nu när de slutar att komma i brevlådan med jämna mellanrum kanske jag till slut rent av hinner ikapp...

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,
intressant.se

7 kommentarer:

Johan A sa...

Så var det bara Nova Science Fiction kvar. Trist - även om jag inte tyckte JVM var särskilt spännande de sista 15 åren.

Hans Persson sa...

Mitrania finns också kvar. Och för den delen Eskapix, för den som gillar skräck och mörk fantasy.

Hans Persson sa...

För den delen, om man ska titta till historien så kommer väl någon att återuppliva JVM 2038 eller så.

Anonym sa...

Goa herrn.

Min snälla dotter har skickat mig hit, och jag vill då gärna nämna att JVM utkommer med 4 nummer under 2010. Statens kulturråd gav pengar till en ordnad avslutning, och ett antal prenumeranter ställde helt oombedda upp med en ordentlig skänk. Det är ju oerhört hedrande, så nu rullar JVM vidare även detta år. Fast tunnare och mycket enklare. Fast ändå.

Frid,
Sam J Lundwall

Hans Persson sa...

Jag har vid det här laget fått erbjudande om att prenumerera ett år till, men jag tänkte aldrig på att även uppdatera det här inlägget. Tack för påminnelsen!

Anonym sa...

Illa, jag, som är 63:a växte upp med tidskriften och fick även en dödlig dos science-fiction genom Delta Förlag.

Alla dessa världar... :)

Känns som en gammal vän gått och dött.

Anonym sa...

Vilken kulturskatt! Tänk om man kunde läsa dem på Readly eller liknande. *drömmer*