måndag, april 06, 2009

Kvartalsrapport 1, 2009

Under första kvartalet 2009 har jag läst ovanligt lite. Totalt blev det 24 titlar vilket är klart mindre än jämfört med 2007 (46) och 2008 (37).

En hel del av min lästid det här kvartalet har gått till böcker för LSFFs bokträffar, en annan bokcirkel, samt böcker som ska diskuteras på seminarier för kursen "Ghosts and the Gothic".

Några guldkorn har jag dock hittat utanför den här bundna läsningen också:

Joe Hill: Welcome to Lovecraft (Locke and Key 1)
Första delen i en tecknad skräckserie, men den verkar mycket lovande. Jag kommer garanterat att skaffa nästa del.

Anders Rydell & Sam Sundberg: Piraterna
En mycket välgjord överblick över fildelningsrörelsen i dag med historiska tillbakablickar på allt från "home taping is killing music" (vilket den naturligtvis inte gjorde) till Hollywoods framväxt som ett försök att smita undan Edisons filmpatent.

Kalle Dixelius: Toffs bok
En riktigt bra svensk sciencefictionbok som till och med utspelar sig i Sverige. Knappast någon upplyftande framtidsvision, men en bra bok.

Barack Obama: Min far hade en dröm
USAs nuvarande president skriver osminkat om sin uppväxt, vilket visade sig vara mycket mer intressant än jag först vågade hoppas.

Hela listan med lästa böcker:
1: Interacting Arts: Deltagarkultur
2: Don DeLillo: White Noise
3: Stephen King: Just After Sunset
4: Mare Kandre: Bübins unge
5: Philip Roth: Envar
6: Joan Didion: Ett år av magiskt tänkande
7: Jay Lake: Mainspring
8: Tabitha King: Caretakers
9: Lisa Rogak: Haunted Heart
10: Joe Hill: Welcome to Lovecraft
11: Charlie Christensen: Arne Anka 7: Ner med monarkin
12: Jean Marie Gustave Le Clézio: Afrikanen
13: Scott Westerfeld: Ful eller snygg?
14: Mary Shelley: Frankenstein
15: Anders Rydell & Sam Sundberg: Piraterna
16: Kalle Dixelius: Toffs bok
17: Barack Obama: Min far hade en dröm
18: Camilla Ceder: Fruset ögonblick
19: Bram Stoker: Dracula
20: Scott Adams: Casual Day Has Gone Too Far
21: Nelly Sachs: Flykt och förändring
22: Tricia Sullivan: Maul
23: Karin Fossum: Brott
24: Varg Gyllander: Somliga linor brister

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

4 kommentarer:

Toma sa...

Tyckte du om 12: Jean Marie Gustave Le Clézio: Afrikanen?
Jag kan inte bestämma mig för att börja läsa Jean Marie Gustave Le Clézio :(

Hans Persson sa...

Jag tyckte att den var rätt bra. Kanske inte jättefantastisk, men klart läsvärd.

ANNA-LYS sa...

Din blogg är allt en liten skattkista !!!

Toma sa...

Om du säger så. Kanske det är dags att börja läsa Ö

p.s efter jag har gjort alla mina prov i Svenska :D :D :D