måndag, april 27, 2009

Bokkedjan 17: Rädsla

Den här gången tänkte jag att startpunkten för bokkedjan skulle vara Rädsla.

Jag har varit på sf- och fantasykongress i helgen och träffat Andreas Roman, så en naturlig startpunkt för mig blir naturligtvis hans senaste roman Mörkrädd. En kille som är fobiskt mörkrädd bestämmer sig för att försöka besegra sin rädsla och hyr in sig i en avlägsen stuga i skogen.

Andreas Roman är ett av svensk skräcklitteraturs hopp för framtiden, och ett annat sådant är naturligtvis John Ajvide Lindqvist. Hans senaste roman Människohamn börjar med att ett ungt par förlorar sin dotter när de är ute på en vintertur på isen. Det mystiska är att hon inte går igenom isen; hon försvinner verkligen bara spårlöst.

I Människohamn hittar vi både spöken och en fyr, och en annan roman med den kombinationen (som dessutom kom ut nästan samtidigt) är Johan Theorins Nattfåk om en familj som flyttar från Stockholm till en gammal rucklig gård på Ölandskusten. Tyvärr omkommer mamman i en olycka rätt omgående, och sedan börjar det hända underliga saker.

Även om Johan Theorins bok kanske inte i första hand är en deckare så hamnar den ofta i deckarfacket, och den har som sagt även den en fyr i en väsentlig roll. En till bok som matchar den beskrivningen är vad jag förstår Camilla Läckbergs nästa deckare som ska komma till hösten, för den ska uppenbarligen heta Fyrvaktaren. Jag vet ingenting om den, men jag antar att det är mer av det vanliga. Jag måste erkänna att jag tycker att Läckberg blir bättre med tiden, även om jag inte gillar hennes brutala cliffhangers som tillkommit i de senaste böckerna. De rör dock huvudpersonernas privatliv och inte själva deckarhandlingen i boken, så boken känns avslutad trots det tilltaget.

Från en synnerligen mörk bok till tre böcker om fyrar, någonting som man behöver för att hitta rätt i mörkret. Var hamnar du?

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,