måndag, februari 02, 2009

Bokkedjan 8: Renovering

Veckans bokkedja har (på förekommen anledning) Renovering eller reparation som startpunkt. Reglerna finns här.

Några som renoverar är familjen Westin i Johan Theorins Nattfåk. De har precis köpt ett gammalt hus på Öland för att komma ifrån det stressiga Stockholm och sätter igång med att fixa till hela huset. Ganska snart verkar det som om det kanske faktiskt spökar i huset.

Ett annat ställe där det finns spöken är trollkarlsskolan Hogwarts där Harry Potter och hans vänner går. Här finns ett helt gäng spöken som exempelvis nästan huvudlöse Nick, och de har en mer sällskaplig personlighet än många andra spöken man kan läsa om.

Harry Potter-böckerna tillhör de där som man knappt kan hitta någon som inte läst, och som det nästan är ett socialt handikapp att inte ha åtminstone en flyktig bekantskap med. En annan bok som alla verkar ha läst är The Da Vinci Code av Dan Brown. Man kan ha synpunkter på den, men jag måste säga att Dan Brown är rätt bra på att skapa en bladvändarhistoria med ett mystierium efter det andra.

Precis som Da Vinci-koden så lyckas Andreas Marklunds Skördedrottningen få till en spännande historia om en person som tillbringar en stor del av sin tid med att gräva runt i olika arkiv efter information om saker som händer för länge sedan. I Skördedrottningen finns dock även ett övernaturligt inslag, och det är mer en skräckroman än en thriller.

Från en gammal gård på Öland till händelser under andra världskriget i Norrland. Var hamnar du?

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

9 kommentarer:

neofob sa...

Jag har inte läst någon bok om Harry Potter och ingen bok av Dan Brown. Men om Dan Brown skriver en bok om Harry Potter så lovar jag att läsa den. Kanske.

Anonym sa...

Har gjort en bokkedja igen, det här var kul!

Och jag har INTE läst Dan Brown, just för att alla andra har läst honom :P

Hans Persson sa...

En bokkedja till: Bokblomma

Science Fiction-bokhandeln i Malmö sa...

Nerd Central hoppar på Bokkedjan! Jättekul! Vår första kedja finns här.

lazy sa...

Jag är också med, det här var en väldigt rolig lek. Min första kedja finns här.

Fia sa...

Jag har färdigställt denna nu.

Arina sa...

Jag är sen som vanligt, men här kommer min bokkedja.

Hans Persson sa...

En bokkedja från Ett hem utan böcker

Hans Persson sa...

Theresan har också gjort bokkedjan.