måndag, februari 23, 2009

Bokkedjan 11: Frihet

Ny vecka, ny bokkedja. Den här gången är startpunkten Frihet. Reglerna finns som vanligt här.

En bok som för mig symboliserar frihet är Richard Bachs Jonathan Livingston Seagull. Den handlar om en mås som inte är som andra måsar. Jonathan Livingston Seagull vill lära sig flyga högre och bättre än alla andra för att känna sig fri. Det är en väldigt kort bok som man lätt läser i ett svep. De flesta utgåvor jag sett innehåller även en massa bilder på måsar. Nyligen kom en svensk utgåva med bilder på trutar av fågelfotografen Brutus Östling.

Apropå måsar kommer jag att tänka på Donald Westlakes Dansen kring guldprästen. Anledningen till det är att ett helt kapitel i den av numer bortglömd anledning är skrivet från en mås synvinkel. Jag har för mig att det handlade om något slags biljakt. Boken handlar om ett gäng rätt klantiga tjuvar som ska smuggla ut en dyrbar guldstaty ur ett land. De gör det genom att gömma den i en låda med falska kopior av samma staty. Problemet är att de själva inte heller lyckas hålla rätt på vilken av statyerna som är den riktiga...

I mitt huvud och antagligen ingen annans så är Donald Westlake ihopkopplad med Ed McBain. Inte så mycket för att de båda skrivit rätt många deckare (för det handlar om rätt olika deckare) utan helt enkelt för att det här var ett par av de första utländska deckarförfattare jag läste, och jag läste ett antal böcker av dem var, ungefär i samma period. Tyvärr var det innan jag började skriva upp vilka böcker jag läste, så jag har inte koll på vilka böcker av Ed McBain jag läst.

Från Ed McBain känns steget rätt kort till Sjöwall/Wahlöös deckarserie om polisen Martin Beck. Nu är det visserligen åtminstone 25 år sedan jag läste McBain, men jag minns dem som samma typ av polisromaner som Beck-böckerna. Istället för idealiserade kammarspel med en skarpsinnig detektiv som Hercule Poirot i huvudrollen så handlar det här om mycket mer realistiska beskrivningar av polisarbete, med riktiga människor både som poliser och som brottslingar. Jag har läst några av Beck-böckerna på sistone, och jag tycker att de står sig rätt bra fortfarande, trots att de har några årtionden på nacken vid det här laget.

Det blev visst väldigt gamla bokminnen i min bokkedja i dag. Vilka associationer får ni av "frihet"?

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,
intressant.se

6 kommentarer:

Science Fiction-bokhandeln i Malmö sa...

Vi går från frihet till ofrihet i vår kedja...

lazy sa...

Från frihet till att kunna flyga i Lazy's library.

Anonym sa...

Just det här temat har jag förstås otroligt svårt att motstå. Och den första författare jag tänker på är Howard Fast, vars romaner genomsyrades av en frihetslidelse starkare än någon annans jag läst. Hans stora mästerverk är de historiska tidsbildern, från My Glorious Brothers om mackabeernas uppror mot romarna, vis Spartacus om gladiatorslavarnas frihetssträvan i det romerska riket och fram till Freedom Road, om eftermälet till det amerikanska inbördeskriget. Men den mest oförglömliga av han böcker från det amerikanska frihetskriget, som Citizen Tom Paine, The Hessian och flera andra. Och den finaste av dem är i mitt tycke Conceived in Liberty, en ordknapp, enkelt skriven och oförglömlig skildring av George Washingtons svältande, frusna och underlägsna kontinentalarmé under den svåra vinter som slutade med slaget vid Valley Forge.
Men uppror mot tyranni har inte bara ägt rum i andra länder, utan också här hemma. Även om det mest kända av våra misslyckades. Det hindrar inte att skildringen av det griper och inspirerar: Vilhelm Mobergs Rid i natt är en av hans stora romaner; skildringen av ett bondeuppror på 1600-talet blir en metafor för kampen mot förtryck i alla tider och alla länder.
Också en annan av våra få stora svenska författare har med lika stort patos skrivit om nödvändigheten att kämpa mot tyranni. Eyvind Johnson gjorde det i flera romaner, men kanske mest oförglömligt i Drömmar om rosor och eld, berättelsen om Urban Grandiers förlorade kamp för att bevara Louduns självständighet undan den giriga franska centralmakten. Johnsons version är faktiskt i mitt tycke överlägsen den andra roman som skrivits på samma tema, Aldous Huxleys The Devils of Loudun.
Frihetens dilemma är inte minst de krav den ställer på individen: att ta ställning, att agera, att aldrig acceptera förtrycket. Eyvind Johnsons roman kretsar i mycket kring det dilemmat, men hans centralgestalt är inte bara införstådd med vilka krav hans övertygelse kan komma att ställa på honom, utan också beredd att svara upp mot dem. Sven Delblancs Speranza är en kort men svårförglömlig idéroman om just det problemet, belyst genom en cetralgestalt vars övertygelser kräver mer av honom än han förmår; den ställer frågor, men tvingar läsaren själv att besvara dem.
Och så science fiction, förstås. Där många författare på skilda sätt har velat skriva om frihetens nödvändighet, frihetens pris och frihetens natur. Många har också gjort det väl, men få i mitt tycke lika väl som Bruce Sterling i den tidiga Schismatrix, en roman som ytterst faktiskt helt och hållet handlar om frihet, men som också sätter ett pris på friheten: för att vara fria måste vi inse att vi lever i ett slumpmässigt, materiellt universum utan skapare, mål, syfte eller någon annan innebörd än varje enskild levande varelse lyckas hitta för just sitt eget, lilla och meningslösa liv. Ett sannare, eller viktigare, budskap tror jag inte att någon roman kan erbjuda.

Hans Persson sa...

Både Moberg och Sterling har jag läst en hel del av, men av någon anledning vare sig Rid i natt eller Schismatrix. Jag tror däremot att båda står i hyllan med olästa böcker, så det ska gå rätt lätt att reparera.

Fia sa...

Min elva: http://boktimmen.blogspot.com/2009/03/bokkedjan-11-frihet.html

Arina sa...

Nu börjar jag komma ikapp. Hoppade dock över Poe.