onsdag, februari 11, 2009

Åsikter om genrelitteratur

Här är en lista knyckt från Calle. Böcker i fetstil har jag läst. Böcker som är överstrukna hade jag lika gärna kunnat låta bli att läsa. Jag utökar även med kursivering, för böcker jag inte läst men är sugen på att läsa.

När jag säger att jag läst en bokserie så betyder det inte nödvändigtvis att jag läst hela.

1. The Lord of the Rings, J.R.R. Tolkien
2. The Hobbit, J.R.R. Tolkien
3. The Silmarillion, J.R.R. Tolkien
4. Foundation series, Isaac Asimov
5. Robot series, Isaac Asimov
6. Dune, Frank Herbert
7. Stranger in a Strange Land, Robert Heinlein
8. Earthsea series, Ursula le Guin
9. Neuromancer, William Gibson
10. Fahrenheit 451, Ray Bradbury
11. The Day of the Triffids, John Wyndham
12. A Book of the New Sun series, Gene Wolfe
13. Discworld series, Terry Pratchett
14. Sandman series, Neil Gaiman
15. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Douglas Adams
16. Dragonriders of Pern series, Anne McCaffery
17. Interview with the Vampire series, Anne Rice
18. The Shining, Stephen King
19. The Left Hand of Darkness, Ursula le Guin
20. The Chronicles of Amber, Roger Zelazny
21. 2001: A Space Odyssey, Arthur C. Clarke
22. Rendezvous with Rama, Arthur C. Clarke.
23. Ringworld, Larry Niven
24. Elric of Melnibone series, Michael Moorcock
25. The Dying Earth series, Jack Vance

26. Lyonesse series, Jack Vance
27. The Chronicles of Thomas Covenant, Unbeliever, Stephen Donaldson
28. A Song of Ice and Fire series, George R.R. Martin
29. The Worm Ourobouros, E.R. Eddison
30. Conan series, Robert E. Howard
31. Lankhmar series, Fritz Leiber
32. Do Androids Dream of Electric Sheep?, Philip K. Dick
33. The Time Machine, H.G. Wells
34. The Invisible Man, H.G. Wells
35. The War of the Worlds, H.G. Wells
36. Eon, Greg Bear
37. Book of the First Law series, Joe Abercrombie
38. Miss Marple stories, Agatha Christie
39. Hercule Poirot stories, Agatha Christie
40. Lord Peter Wimsey stories, Dorothy L. Sayers
41. The Maltese Falcon, Dashiell Hammett
42. The Thirty-Nine Steps, John Buchan
43. Sherlock Holmes stories, Sir Arthur Conan Doyle
44. Cthulhu Mythos, H.P. Lovecraft
45. Inspector Wexford stories, Ruth Rendell
46. Adam Dalgliesh stories, P.D. James
47. Philip Marlowe stories, Raymond Chandler
48. The Godfather, Mario Puzo
49. The Day of the Jackal, Frederick Forsyth
50. The Fourth Protocol, Frederick Forsyth
51. Smiley series, John le Carre
52. Gentleman Bastard series, Scott Lynch
53. The Malazan Book of the Fallen, Steven Erikson
54. Watchmen series, Alan Moore
55. Maus, Art Spiegelman
56. Batman: The Dark Knight Returns, Frank Miller
57. Persepolis, Marjane Satrapi

58. Harry Potter series, J.K. Rowling
59. Chrestomanci series, Diana Wynne-Jones
60. Ryhope Wood series, Robert Holdstock
61. Wilt series, Tom Sharpe
62. Riftwar Cycle, Raymond E. Feist
63. Temeraire series, Naomi Novik
64. Chronicles of Narnia, C.S. Lewis
65. His Dark Materials series, Phillip Pullman
66. Dragonlance series, Margaret Weis & Tracy Hickman
67. Twilight saga, Stephanie Meyer
68. The Night's Dawn trilogy, Peter F. Hamilton!
69. Artemis Fowl series, Eoin Colfer
70. Honor Harrington series, David Weber
71. Hannibal Lecter series, Thomas Harris
72. The Dark Tower series, Stephen King.
73. It, Stephen King
74. The Rats series, James Herbert
75. Dirk Gently series, Douglas Adams
76. Jeeves and Wooster stories, P.G. Wodehouse
77. The da Vinci Code, Dan Brown!
78. The Culture Series, Iain M. Banks
79. The Duncton series, William Horwood
80. The Illuminatus! trilogy, Robert Shea & Robert Anton Wilson
81. The Aberystwyth series, Malcom Pryce
82. Morse stories, Colin Dexter
83. Navajo Tribal Police stories, Tony Hillerman
84. The Ipcress File, Len Deighton
85. Enigma, Robert Harris
86. Fatherland, Robert Harris
87. The Constant Gardener, John le Carre
88. The House of Cards trilogy, Michael Dobbs
89. The Dark is Rising saga, Susan Cooper
90. Psychotechnic League and Polesotechnic League series, Poul Anderson
91. Jurassic Park, Michael Crichton
92. Star Wars: Thrawn trilogy, Timothy Zahn .
93. Ender's Game series, Orson Scott Card
94. Gormenghast series, Meryvn Peake
95. Miles Vorkosigan saga, Lois McMaster Bujold
96. The Once and Future King, T.H. White
97. Fighting Fantasy books, Ian Livingston & Steve Jackson
98. The Stainless Steel Rat series, Harry Harrison
99. The Lensman series, E.E. 'Doc' Smith
100. The Cadfael stories, Ellis Peters

11 kommentarer:

Karolina sa...

Du hade alltså kunnat låta bli att läsa Narniaserien?? Why, oh why?

Anonym sa...

Den jag tycker att du ska ge en chans är T. H. Whites Once and Future King, som jag nog räknar som den bästa arthuriad som skrivis och som faktiskt är ett fenomenalt mästarprov; en lång roman som lyckas spänna över hela fältet från slapstickkomedi till tragedi. Samt, faktiskt, Dorothy Sayers kriminalromaner om lord Peter Wimsey, framför allt de tre första av de fyra med också Harriet Vane (Strong Poison, Have His Carcase och Gaudy Night). Suveräna "novels of manners", med detektiva inslag men med fler bottnar och långt större litterär talang än de allra flesta kriminalromaner.

Anonym sa...

Coolt! *norpar* :)

Men, men... Inte ens intresserad av A Song of Ice and Fire? Men varför inte då för?

Hans Persson sa...

ekferjan: Sex delar, vardera i tegelstensformat? Om han inte kan säga det han vill på en sådan del så borde han tänka över vad det är han vill säga innan han börjar skriva det.

Less is more - say no to fat books

Hans Persson sa...

John-Henri: Renodlade arthuriader är en genre som i princip gått mig förbi. Den enda jag på rak arm kommer på att jag läst är Marion Zimmer Bradleys The Mists of Avalon som jag inte kom överens med, och det är möjligt att den påverkat intresset att läsa fler. Någon chans till borde väl Arthur få.

Anonym sa...

*Sju* delar, faktiskt. ;)

Men på det viset, då är vi inte överens helt enkelt. The journey is the destination säger jag, och om en bok tar jäkligt lång tid att läsa men är lika bra för det så är jag gladare.
Du slipper förstås... :D

Anonym sa...

Puhhh...(besviken suck) Om jag inte minns helt fel har du levererat MÅNGA TJOCKA böcker till mig, som du först läst, och som jag sen läst med varierande behållning. En av de bästa och tjockaste var Krig och fred. Så du lever inte som du lär (men vem gör det?) /Pappa

Hans Persson sa...

Det är korrekt att jag levererat Krig och fred. Jag har däremot inte läst den.

Magister sa...

Jag förstår om Mists of Avalon gjort dig allergisk mot arthuriader -- jag har försökt ta mig igenom f*nskapet tre gånger utan att lyckas. Men White är riktigt bra,m som John-Henri säger, och jag vill också slå ett slag för Mary Stewart och Bernard Cornwell (lite mer åt det historiska hållet).

Toma sa...

Konstigt - I listan finns bara en bok av William Gibson och inga böcker av Harukui Murakami, Kobo Abe och Isaac Asimov

Hans Persson sa...

Det är rätt många som bara har en punkt på listan, så jag tycker att det är rimligt att Gibson bara har en.

Bland dem som har flera punkter hittar man däremot Isaac Asimov som du säger saknas. Här är jag lite kluven till hur man ska behandla honom. Han har tveklöst haft ett stort inflytande på genren, men rent kvalitetsmässigt är han inte så mycket att komma med.

Murakami tror jag att de flesta tycker är för lite genrelitteratur för att platsa på en sådan här lista. Jag har inte läst så många av hans böcker än så att jag kan säga om det är rimligt eller inte.

Kobo Abe har jag inte hört talas om.