fredag, februari 20, 2009

2009-16: Kalle Dixelius: Toffs bok

Toffs bok är något så ovanligt som svenskskriven science fiction som utspelar sig i Sverige, och inte nog med det: den är bra också.

Boken presenteras som en text skriven av Toff, en person som lever i ett Ståkkålm på 2200-talet, en mörk tid i mänsklighetens historia. Det är inte känt exakt vad det är som gått fel, men mycket av den teknologi och kultur vi har i dag har gått förlorad på Toffs tid. De som lever då lever ett hårt liv, dels för att det är ont om det mesta och dels för att de lever i ett förtryckande samhälle. De få saker som hittas från vår tid tas omhand av fullmäktige, den person som styr i området. Böcker är förbjudna, både att läsa och att inneha. Trots det bestämmer sig Toff för att börja skriva om hur han har det och vad han gör.

Ett par hundra år senare hittas Toffs bok och blir till ett av de viktigare dokumenten för förståelsen av den historiska period den handlar om, och den version av texten som presenteras här är kommenterad av en historiker från 2460-talet. I hur stor grad förståelsen för vår tid är korrekt kan naturligtvis diskuteras; både Toff och historikern uttalar sig ibland om den, men det är inte alltid de har rätt.

Jag tycker på det hela taget att den här boken är mycket lyckad. Det är en genomförd sciencefictionhistoria som har skapat en genomtänkt miljö, dessutom i två olika tider. Trots att den ligger flera hundra år bort i tiden så känns det samtidigt nära eftersom den utspelar sig väldigt nära i rummet. När boken börjar så bok Toff i Hornschtull. Många platser har på det här sättet delvis fått sina namn omtuggade av tidens tand, men det är aldrig något problem att förstå vilka platser det handlar om. Språket som talas på Toffs tid har förändrats på ett liknande sätt, men i den version av texten vi läser så har den sentida historikern till stor del normaliserat språket.

Toff och hans vänner lever den största delen av sina liv i svår nöd, men de kämpar trots det för det de tror på. Det här är en bok om vilja och om kärlek, men det är också en bok om att upptäcka böcker och läsande: när Toff börjar skriva har han aldrig sett en riktig bok. Senare får han tag i böcker och kastar sig över dem och läser dem, om och om igen tills han nästan kan dem utantill. Förutom att vara en resa i ett förändrat Sverige och i viss mån en uppväxtroman så är det här också en bildningsresa.

Det här är en mycket lyckad debut. Jag hoppas att Kalle Dixelius skriver fler sciencefictionböcker!

Kalle Dixelius: Toffs bok
Ordfront, 2009
192 sidor
ISBN: 978-91-7037-396-1

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är flera bokbloggare som nämnt den här boken på sistone, somliga mer och andra mindre positiva, men jag tror du just lyckades övertyga mig om att den bör läsas!

Bra svensk SF växer minsann inte på träd.

Anonym sa...

Jag gillade den här boken jag med. Jag skrattade gott åt den lilla sammanfattningen av Star Wars som de berättade för varandra. Jag visade det stycket för min sambo som är ett stort scifi-fan. Han tyckte också det var rätt kul.

Jag tyckte boken kunde ha varit lite längre för jag hade gärna velat veta om Toff lyckades ta sig till Danmark och vad som väntade där.