torsdag, februari 12, 2009

2009-13: Scott Westerfeld: Ful eller snygg?

Ful eller snygg? är uppföljaren till Ful och fortsätter där den första boken slutar, så man bör läsa dem i ordning.

Tally har i den här delen blivit snygg och lever ett sorglöst liv som alla andra snygga, men det är något som skaver i huvudet. Hon lyckas inte riktigt komma underfund med vad det är, men hon känner på sig att något är fel.

Jag ska inte berätta vad som egentligen händer men precis som i den förra delen så är det en ungdomsbok och alltså både lättläst och fartfyllt skrivet, men det betyder inte att man har tråkigt som vuxen läsare. Westerfeld har stoppat in en del intressanta frågeställningar som Tally och de andra snygga måste ha ställning till, och som kan förändra deras liv helt.

Scott Westerfelt: Ful eller snygg? (Pretties)
Bonnier Carlsen, 2008 (originalet 2005)
Översättning: Lottie Eriksson
347 sidor
ISBN: 978-91-638-5920-5

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

3 kommentarer:

Zell sa...

Bra bok, men jag vet inte vad jag tycker om den svenska titeln.

Hans Persson sa...

Nej, det håller jag med om. På sätt och vis hade den varit mer relevant på den första delen som handlar mer om det. Jag undrar vad översättningen av den tredje delen blir.

Fia sa...

Hej hej, tänkte bara säga att även jag har hakat på din bokkedja och gjorde två på löpande band denna morgon. Stay tuned för resten!