måndag, februari 02, 2009

2009-11: Charlie Christensen: Arne Anka 7: Ner med monarkin

Ner med monarkin är det sjunde i raden av Arne Anka-album och följer den gängse mallen: fyllenoja och satir över dagens Sverige med kanske ovanligt många inslag av internationell satir som åtminstone ibland föranletts av George W. Bushs slutliga förpassande från makten.

Det är rykande färskt men inte alltid lika träffsäkert som i det förra albumet. När man planerar i Rosenbad att lägga ner monarkin för att spara pengar och inhysa hemlösa i slottet faller det hela på att det då blir Reinfeldt som får dela ut Nobelprisen. Det är inte den enda kängan som kungahuset får i den här volymen, och för en gångs skull finns det en viss koppling mellan titeln och albumets innehåll.

Flera av samtidskommentarerna görs av ett nytillkommet (tror jag, i alla fall) par alkisar på en bänk, varför de nu är bättre som språkrör än Arne och Krille. De riktigt bitska replikerna i det här albumet verkar dock ofta komma från Arnes gamla farmor.

Charlie Christensen: Arne Anka 7: Ner med monarkin
Kartago Förlag, 2008
62 sidor
ISBN: 978-91-86003-08-1

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

7 kommentarer:

Anonym sa...

Arne är och förblir en favorit. Får se till att gå och köpa detta album också.

Toma sa...

Jag blev jätte glad när jag upptäckte den blggen. Jag tycker om fiction och skriver själv små historier.
Du är välcommen http://fictionrealism.blogspot.com/

Anonym sa...

Jag har Jag, Arne-samlingen. Råkar du ha koll på hur den förhåller sig till de här numrerade albumen? Kan man ändå börja på volym 1 och få läsa nya saker?

Hans Persson sa...

Jag har ingen aning om vad den innehåller, tyvärr.

neofob sa...

Om man tittar på utgivningsåren som listats på Wikipedia (och litar på en svensk Wikipediaartikel) så kan man gissa att "Jag Arne - Arne Ankas samlade serier 1983 - 1995" innehåller dom fyra första albumen. Man kan dock inte vara säker. Däremot kan man nog vara säker på att album 5, 6 och 7 inte finns med eftersom dom kom ut senare.

Hans Persson sa...

Man kan ju däremot undra dels om den innehåller allt som fanns i de separata del 1-4 och dels om den innehåller något extra bonusmaterial.

Det finns inte någon introduktion i Jag, Arne som berättar sånt, månne?

neofob sa...

Jo men den står ju hemma så jag kan inte läsa det nu. ;-)

Jag vill minnas att den innehåller dom kompletta albumen och någon bonus men mitt minne är ibland grumligt.