tisdag, juni 03, 2008

Vikingamuseet: Levandegjord verklighet eller mytbaserad turistfälla?

Tydligen finns det planer på att bygga ett vikingamuseum i Stockholm. Det hela presenteras som ett upplevelsecentrum snarare än ett traditionellt museum, men det är väl egentligen en utveckling som gäller de flesta moderna utställningar.

Det klassiska museumet med utställda fynd och skyltar som förklarar vad allt är verkar vara på utdöende. Istället blir det allt vanligare med återuppbyggda miljöer, rekonstruktioner, filmer och annat som gör att man kan få känslan av att befinna sig på den plats och tid museumet handlar om.

Det första museum av det här moderna slaget jag kan komma ihåg att jag besökte var passande nog Jorvik Viking Centre i York som jag besökte 1986 när det var ganska nyöppnat. Där fick man sitta på en liten vagn som åkte längs ett spår genom en uppbyggd miljö som visade hur det hade sett ut på den plats man nyligen hade grävt ut, och under tiden lyssnade man på en berättarröst som förklarade vad det var man såg, samt att diverse passande ljud hördes.

Att det går att bygga ett "håftigt" museum om vikingar betvivlar jag inte, men man kan ju bli lite misstänksam av citat som
Anläggningen kommer att grundas på historiska fakta, men vi kommer ta upp både mytens och verklighetens viking, säger Lars Amréus.
Jag hoppas att tyngdpunkten kommer att ligga på det autentiska (om än levandegjort så gott vår tillgängliga kunskap tillåter) istället för på blodtörstiga stridsmän i hjälmar med horn och Hagbard Handfaste.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

1 kommentar:

Maria sa...

Jag tror att det är bra att föra en dialog kring vad vikingar var, tros ha varit och vad vilka fördommar som har funnits och finns. Tyvärr är det ju så att mäniskor inte vågar ifrågasätta en traditionell utställning, så jag är övertygad om att ett "upplevelsecenter" skapar mer diskussioner än ett traditionellt, damigt museum.