måndag, juni 09, 2008

Höstens boknyheter

Jag har precis bläddrat igenom höstnumret av Svensk Bokhanden. Här är några av höstens kommande böcker som jag kan tänka mig att titta på, av olika anledningar:

  • Köpsmart av Gunilla Welander, med information och tips för medvetna konsumenter.

  • En plats i solen av Liza Marklund där Annika Bengtzon får i uppdrag att bevaka mordet på en svensk familj på den spanska solkusten -- Marklund passar på att visa upp den miljö hon själv tillbringar en del av året i.

  • Men inte om det gäller din dotter av Jan Guillou som återigen dammar av Carl Hamilton efter att ha koncentrerat sig på Erik Ponti och Pierre och Ewa Tanguy i ett par böcker.

  • Tre nya böcker av Stephen King: Vargarna i Calla (femte delen i Det mörka tornen), Dimman och Blaze.

  • Berättelse om herr Roos av Håkan Nesser är jag lite kluven till. Böckerna i Barbarotti-serien har i och för sig varit bra, men de är onödigt tjocka.

  • Kina: Den haltande kolossen av Göran Leijonhufvud och Agneta Engqvist berättar både om Kinas snabbväxande ekonomi och dess ickeexisterande demokrati, och förklarar bakgrunden till varför det ser ut som det gör.

  • Nattfåk av Johan Theorin är given läsning; vintern drar in över Öland och en nyinflyttad familj drabbas av oförklarligheter i ödegården de planerar att renovera.

  • Aldrig fucka upp av Jens Lapidus är mer självklar läsning. Nya huvudpersoner, samma miljö. Förhoppningsvis samma intensiva driv.

  • Tre gälder i England av Mats G. Larsson utgår från en svensk runsten och berättar om vikingarnas härjningståg i England och bakgrunden till dem.

  • Anteckningsbok av H. P. Lovecraft sägs innehålla en massa korta noteringar om scener, motiv och intriger i tänkta berättelser. Lovecrafts samlade skänlitterära produktion är inte så väldigt stor, så det kan vara kul att få lite insikt i vad mer han tänkt sig att skriva.

  • Te - från Sencha till Lapsang av Petter Bjerke och Vernon Mauris; jag dricker gärna te och skulle vilja veta lite mer.

  • Roparen av Jakob Nilsson är en serieversion av Stieg Trenters deckare från 1954. Den ligger så pass långt från nutiden att det kan vara trevligt att få se bilder av autentiska miljöer eftersom jag har rätt dålig koll på den tiden själv.

  • Arne Anka del 7 av Charlie Christensen tänker jag inte missa; de senaste albumen har varit riktigt bra.

  • Berglin den 13:e är det senaste albumet med Jan och Maria Berglins serier, och jag antar att de är lika lysande som de brukar vara. Vår samtid, fångad på pricken.

  • Hells Angels av Hunter S. Thompson är en klassisk reportagebok som jag funderat på att läsa men inte kommit till skott med, men nu när den kommer på svenska kanske det till slut blir av.

  • Uppdrag Devi av Maria Vedin borde vara intressant. Jag har läst hennes sciencefictionnoveller i Jules Verne-Magasinet tidigare, men aldrig några längre texter.

  • Mat & klimat av Johanna Björklund, Pär Holmgren och Susanne Johansson tar en titt på hur våra odlingar och matvanor påverkar klimatet.


Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan, ville bara tipsa om www.prisjakt.nu där man kan se vart böckerna är billigast :)

Hans Persson sa...

Jag gillar den iden, även om jag normalt sett använder http://www.bokfynd.nu/ som är den av prisjämförelsesajterna som jag tycker fungerar bäst (att man kan bygga en hel korg med böcker att jämföra är suveränt).

neofob sa...

Så mycket för att det aldrig skulle bli mer Arne Anka alltså. :-)

Anonym sa...

hejsan! bra sida! jag har precis streckläst boken Amazonas - reportage från jordens lungor. den fick mig verkligen att vakna & inse att man inte vet nånting om hur det står till i världens största regnskog. Hälsningar Sara
http://www.murbrukforlag.se/default.asp?page=pagebok&ID=28