måndag, juni 16, 2008

Swecon/ConFuse i backspegeln

Årets Swecon med Cory Doctorow och Adam Roberts som hedersgäster är avslutad. Jag tycker att den var lyckad, men jag var med och arrangerade så jag är naturligtvis partisk.

Anders Reuterswärd vann Alvarpriset och Imagicon 2 vann omröstningen om vilken kongress som blir nästa års Swecon. Vi ses där!

Swecon arrangerade också en novelltävling som var öppen för alla. Juryn, bestående av John-Henri Holmberg och Anders Bellis, valde ut de tre bästa novellerna men rangordnade dem inte inbördes. Priser till vinnarna har skänkts av SF-Bokhandeln (presentkort på 500:-), Damm Förlag (romanen Glasböckerna) och kongressen (jubileums-Swecon-mugg). Vinnarna är dessa tre noveller:

  • Titti Knutsson: Bingo-Berra
  • Tobias Holmgren: Dixie
  • Björn Mattsson: Leveransen


Jag ska försöka skriva en lite längre rapport senare, men här är en lista över andras skriverier om kongressen så länge. Jag ska försöka hålla den uppdaterad allt eftersom fler dyker upp (berätta gärna om jag missat något).

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det här var min första kongress. Roligt, trevligt och väldigt, väldigt intressant. Det är inte varje helg jag får chans att lyssna på prat från litteraturälskande personer till den grad att jag faktiskt blir seg i huvudet av det (det berodde väl mer på ventilationen dock). Att man sedan kunde sväva över ett bokbord och få tips från alla möjliga håll och kanter ända in på småtimmarna var också något ovanligt.

Jag trivdes. Och det här kommer bli det första kongressbesöket i en kedja av väldigt många.

Hans Persson sa...

Precis vad jag vill höra. Då hoppas jag att vi ses på nästa sf-kongress i Stockholm i augusti. Du ser för övrigt ut att bo i Linköping, så det finns säkert utrymme för samåkning till kongressen.

Anonym sa...

Stocon är lite osäkert just nu. Men Kontext ska jag dra till senare i höst.

Tommy Persson sa...

Här

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?&d=33700&a=1173660&lid=is_mediaplayer_search&lpos=0

finns i alla fall delar av Östnyttsinslaget. Min spelare avbryter efter ett tag men det kan ju vara mitt problem.

Hans Persson sa...

För mig klipper den när BLV är på väg in i Nationernas hus. Berättaren håller fortfarande på att prata, men jag tror att inslaget i princip var slut där. Antagligen är det bara slarvig redigering när filmen klippts ut för webben.