måndag, juni 02, 2008

Investera eller läsa?

Ett exemplar av det första svenska numret av Kalle Anka såldes i helgen på Tradera och priset stannade på facila 105600:-. Det får väl ses som en rätt bra förräntning av de 60 öre som tidningen en gång kostade. Tidningen var i bra om än inte helt perfekt skick.

Det är väl knappast troligt att någon kommer att hitta sådana dyrgripar om man rotar längst in i garderoben, för normala människor läser ju faktiskt sina tidningar. Samlare däremot är väldigt noga med skicket, och det gör stor skillnad på priset om en tidning är i nyskick eller lite sliten.

För egen del är jag inte så väldigt noga med skicket på Kalle Anka-samlingen. Vi har åtminstone en och en halv hyllmeter med Kalle Anka-tidningar; dels de som finns kvar av dem jag hade när jag var liten och dels de som Henrik och Cecilia prenumererade på ett tag (plus diverse spridda nummer som de köpt på olika loppisar på semestrarna). Alla de här tidningarna har överlevt att periodvis ligga i högar på golvet och läsas av mindre försiktiga barn (undertecknad inkluderad), så de är inte direkt i toppskick. Så länge alla sidor finns kvar och är på samma ställe så tycker jag att det är rätt OK.

Jag tror för den delen inte att några nummer i vår Kalle Anka-samling är äldre än mitten på 1960-talet, och jag tror inte att det finns några nämvärda pengar i så relativt nya nummer ens om de är i bra skick. En snabb titt på Seriebörsen visar att man kan köpa nummer från 1965 i bra skick för 30:- vilket väl är ungefär vad lösnummer av Kalle Anka kostar i dag (även om ett Kalle Anka-nummer av i dag har fler sidor än ett nummer från 1965, så man får mer serier för pengarna i dag).

Kalle Anka är roligare att läsa än att stoppa i bankfacket. Gör det. Kvack!

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,
intressant.se

6 kommentarer:

Unknown sa...

Även om jag samlar (eller har samlat) på rätt mycket har jag alltid haft svårt att förstå dem som i första hand tänker på samlingens ekonomiska värde. Själv samlar jag på skivor för att jag tycker om musik och på serier för att jag gillar att läsa dem. Jag blir alltmer benägen att hålla med Miles Vorkosigan i A Civil Campaign: "To sell to some collector to hoard like money? Let him hoard money, that's all that sort wants anyway. [...] No. I owe it to its maker to put it to its proper use, the use he intended."

Arina sa...

Jag samlar på seriealbum men jag läser dem. Jag tycker mest det känns fånigt att äga något som man absolut inte får använda eller kan ha glädje av annat än att det eventuellt stiger i värde.

Hans Persson sa...

Det är klart att jag är lite extra försiktig när jag läser någon av mina signerade böcker, men det är aldrig någon tvekan om att jag ska läsa dem. Det är ju det jag har dem för. Att få dem signerade är en extra bonus.

Anonym sa...

Här kommer en bild på en kul Kalle-samling:

http://www.seriesam.com/images/kalle_anka_1948_samling.jpg

Läs mer om Kalle-priserna på www.seriesam.com, som har en snyggare Kalle 1/48 till salu för 250.000 kr.

Anonym sa...

Länken klipptes av:

http://www.seriesam.com/images/
kalle_anka_1948_samling.jpg

Hans Persson sa...

Huga. Om man har så där många exemplar av nummer ett, hur många andra Kalle Anka-nummer har man då?

Jag läste någon annan notis om den här försäljningen nyligen som trodde att det där numret skulle finnas bevarat i ungefär 100 exemplar -- i så fall skulle det där vara en tredjedel av de överlevande exemplaren...