onsdag, juni 18, 2008

Podcastle 1: Come Lady Death

Podcastle 1 är Come Lady Death av Peter S. Beagle.

De flesta av novellerna på Escape Pod och Pseudopod är skrivna av författare som jag inte känner till alls eller möjligen vagt hört talas om, men när Podcastle producerar sin första novell är det ett känt namn man inleder med (även om jag faktiskt inte läst något av Peter S. Beagle förut vad jag kan påminna mig så är det i alla fall ett namn jag varit medveten om länge). Det är också en mycket äldre novell än vad som är brukligt här; den publicerades först 1963.

En gammal dam har genom hela sitt liv hållit en lång serie fantastiska fester, men när hon blir äldre känner hon att de inte roar henne som de en gång gjorde. Om det är något hon ogillar så är det att ha tråkigt, så något måste göras. Hon bestämmer sig för att bjuda in döden till sin nästa fest.

Först måste man komma underfund med ett sätt att få sin inbjudan fram till döden, och redan det tycks först problematiskt tills hon kommer på en både ryslig och enkel metod. När inbjudan skickats återstår bara att vänta, först på att festen ska börja och sedan på att döden ska anlända.

Den här berättelsen gillade jag. Den är lågmäld men ändå effektiv, och spänner från skrämmande känslokyla till humor. Mer sådant!

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,
intressant.se

Inga kommentarer: