torsdag, december 06, 2007

Svenska novelltidskrifter för fantastik

Som en kommentar i den långa och intressanta diskussionenVetsaga om fantasy är barnlitteratur eller inte skrev jag en lista på alla svenska novelltidskrifter som publicerar fantastik jag kunde komma på. En sådan lista är värd att spridas lite mer, inte minst för att tidskrifterna i fråga behöver alla prenumeranter de kan få. Här är följdaktligen samma lista igen, men med lite kommentarer till varje tidskrift.

Jules Verne-Magasinet
Redaktör: Sam J. Lundwall
Format: 17.5 x 25 cm, häftad
Tjocklek: 36 sidor
Frekvens: Lite varierande, nu 4 nummer/år
Pris: 290:-/år
Historia: Gavs ursprungligen ut som ett veckomagasin 1940-1947. Återupplivades 1969 och har sedan 1971 utgetts av Sam J. Lundwall.
Blandat, ofta äldre material. Känns tyvärr lite satt på undantag. Primärt en novelltidskrift. Rätt dyrt för vad man får.

Nova SF
Redaktör: John-Henri Holmberg
Format: Pocketformat, limmad
Tjocklek: 160 sidor
Frekvens: 4 nummer/år
Pris: 250:-/år
Historia: Utgavs 1982-1987, återupplivades 2004.
Ren science fiction-tidskrift med både nya och gamla texter. Har publicerat en del svenskt material, men vad jag kommer på nu inget av oetablerade författare. Primärt en novelltidskrift, men innehåller även enstaka artiklar och en recensionsspalt. Mycket läsning för pengarna.

Mitrania
Redaktör: Robert Andersson
Format: A5, häftad
Tjocklek: 70 sidor
Frekvens: 4 nummer/år
Pris: 125:-
Historia: Kontinuerligt utgiven sedan 2002.
Mitrania arbetar hårt med att presentera nya svenska författare. Man anordnar årligen en novelltävling och publicerar sedan vinnarnovellerna. Utöver det enstaka översatta noveller samt artiklar.

Schakt
Redaktör: Kent Björnsson
Format: 14.5 x 16.5 cm, limmad
Tjocklek: Oftast ungefär 100 sidor
Frekvens: Oregelbunden, drygt ett nummer per år
Pris: Varierar med tjockleken, drygt 100:-
Historia: Har utkommit sedan 2005.
Schakt utges i begränsad och numrerad upplaga och publicerar endast skräck, övernaturlig eller inte. Det brukar inte finnas mer än någon enda översatt text i varje nummer, resten är svenskskrivet. Endast ett fåtal exemplar trycks förutom de som är förhandsbeställda, så om man inte är på hugget är den svår att få tag i.

Enhörningen
Redaktör: Ben Roimola
Format: A4, häftad
Tjocklek: 50-90 sidor
Frekvens: Oregelbunden, knappt ett nummer per år (siktar på två nummer per år)
Pris: 120:- för två nummer
Historia: Har utkommit sedan 1987.
Enhörningen innehåller normalt sett en blandning av noveller, artiklar och recensioner. Den publiceras i Finland, men är helt på svenska.

Minotauren
Redaktör: Rickard Berghorn
Format: A5, limmad
Tjocklek: 70 sidor
Frekvens: 4 nummer/år
Historia: Har utkommit i sin nuvarande form sedan 2000, men ligger just nu på is. Tanken är att den ska komma igång igen snart.
Minotauren brukar innehålla ungefär lika delar noveller och artiklar, med fokus på skräck och fantasy, ofta av äldre slag.

Escapix
Redaktör: Henrik Holmström
Format: 18 x 25 cm, limmad
Tjocklek: 70-100 sidor
Frekvens: 2 nummer/år
Historia: Har publicerat fyra nummer sedan 2006.
Publicerar fantasy och skräck. Har ett glassigare utseende än de övriga.

Se också min artikel om novellmagasin i Månblad Alfa.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , , , , , , ,
intressant.se

9 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom du konsekvent stavar fel kanske det skulle vara bra att påpeka att tidskriften stavar Eskapix, med k och inte c.

Jag tycker att Peter Fisks nättidskrift Annanstans är värd att nämna, om så bara för att uppmuntra den att komma igång igen.

//JJ

Hans Persson sa...

Jag funderade på Annanstans men bestämde mig för att nöja mig med papperspublikationer; annars drar det iväg och blir oformligt.

Anonym sa...

Gör det? Inte finns det väl fler nätnovelltidskrifter med fantastikinriktning som jag har missat?

//JJ

Hans Persson sa...

Jag har ingen koll på det, det är just det som är problemet. När det gäller pappersmarknaden så känner jag mig rimligt säker på att jag har överblick.

Anonym sa...

Jag skulle bli lika förvånad över att ha missat en nättidskrift värd namnet som över att ha missat en papperstidskrift när det gäller det här.

//JJ

Anonym sa...

hey-bra blog!
Jag kan tipsa om
www.rysareochfantasy.blogg.se
när det gäller nätet,
liksom www.eskapix.se och deras utmärkta blogg.
Rollspels/fantasyforumet www.catahya.net
www.vertigo.se/cj
kring författaren cj håkansson.
// anton

Anonym sa...

Jag har hört talas om en ny tidning vid Dagarnas dunkel / Dagens Dunkel / Dunkla dagar / Gyllene tider eller något liknande, som tydligen ska ha fokus inställt på skräck. Känner du till den?

Hans Persson sa...

Jag har läst en kort notis om den (med titeln "Dagens dunkel") på nätet någonstans. Notisen innehöll en epostadress, men den fungerar tyvärr inte (inklusive ett par gissade alternativa stavningar).

Anders Karl Samuelsson sa...

aj Fan... PROVA piprökarens "thunderperfectmindh@live.se" DEN GODE Standells-Erik Sundström H a r Sina Ögonblick Av Letargi...T Y P
Typen/
Anders Karl Samuelsson