söndag, december 23, 2007

Läsutmaningen för 2007 avklarad!

I slutet av förra året satte jag upp ett antal mål för vad jag skulle läsa under 2007. I och med att jag läste ut gårdagens bok av Harold Pinter så har jag klarat alla målen.

Hundra böcker totalt
Hittills har jag läst 143 plus en som jag inte skrivit om än. Det lär väl bli ytterligare ett par innan året är slut. Av dem jag läst hittills är 16 serieböcker, men även om jag räknar bort dem klarar jag alltså av målet.

Fem pjäser

William Shakespeare: Twelfth Night, or What You Will
Sophokles: Elektra
Hisashi Inoue: The Face of Jizo
Arthur Miller: Death of a Salesman
Harold Pinter: Tolv gånger Pinter (som alltså är ett helt gäng pjäser)


Jag måste säga att jag fortfarande tycker att det är svårt att läsa pjäser. Jag är inte speciellt bra på att visualisera det jag läser, så när det till stor del saknas miljöbeskrivningar så hamnar jag lite grand i ett vakuum. Vissa pjäser klarar sig å andra sidan på bara dialogen, så det kan bli bra i alla fall.

Fem nobelpristagare:

Orhan Pamuk: Snö
Isaac Bashevis Singer: Shosha
André Gide: Isabelle
Saul Bellow: Offret
V. S. Naipaul: Att läsa och skriva: En personlig betraktelse
Doris Lessing: Ben, in the World
Harold Pinter: Tolv gånger Pinter


Det blev inte bara fem utan sju. Det här är en sak som jag tänker fortsätta med nästa år, eftersom jag fortfarande har rätt många kvar som jag inte läst. Jag kan inte säga att jag uppskattat alla nobelprisvinnare jag läst, men å andra sidan har jag sällan läst mer än en bok av någon än, och jag har inte gjort några direkta efterforskningar om vad som vore en lämplig startbok utan helt enkelt läst den första jag kommit över. Jag kanske ändrar åsikt när jag läst mer.

Två böcker på andra språk än svenska och engelska:

Karin Fossum: Drapet på Harriet Krohn
Donalds bunte Welt


Helt klart är det möjligt för mig att läsa romaner på fyra eller rent av fem språk, men det kräver klart mycket mer tid och ansträning. Om jag inte tragglar mig långsamt igenom några böcker så kommer jag å andra sidan aldrig fram till den nivån där jag kan läsa dem mer obehindrat, så det är väl bara att ligga i.

Fem böcker utgivna 2007:

Svenska Naturskyddsföreningen: Naturen till din tjänst (årsbok 2007)
Andreas Marklund: Skördedrottningen
Joe Hill: Heart-Shaped Box
Johan Theorin: Skumtimmen
Camilla Läckberg: Tyskungen
Anna Jansson: Pojke försvunnen
Stieg Larsson: Luftslottet som sprängdes
Mons Kallentoft: Midvinterblod
Kent Björnsson, red.: Schakt 004: Krälande Cthulhu och andra bedrägliga blindskär
Dick Harrison: Ofärd
Liza Marklund: Livstid
Dan Hörning: Nemea
Helena Ferry: Tomrum
Maj Sjöwall & Per Wahlöö: Sista resan och andra berättelser
Tim Davys: Amberville
Anders Roslund & Börge Hellström: Flickan under gatan
Tanja Suhinina: Phonephucker
Camilla Läckberg: Snöstorm och mandeldoft
Karin Alvtegen: Skugga
Erik Andersson: Översättarens anmärkningar
Graham Saunders: Culture Smart! Indonesia
Jan Guillou: Fienden inom oss
Cory Doctorow: Overclocked
Harry Roos & Nina Hemmingsson: Demoner
Mark Fredel: Generalsekreteraren
Svenska Turistföreningen: Brott och trakt
Ronnie Sandahl: Vi som aldrig sa hora
William Gibson: Spook Country


28 istället för 5. När jag satte upp det här målet hade jag inte kollat hur många nya böcker jag egentligen läser på ett år, och jag hade för den delen inte heller börjat få recensionsböcker spontant. Grovt räknat ser det ut som om en femtedel av det jag läser är nyutgivet, och det är klart mer än jag hade räknat med att det skulle vara. Då har jag dessutom inte räknat de böcker jag läst som varit nyutgivna svenska översättningar, eftersom deras originalpublicering inte varit 2007.

Fem böcker inte från Sverige/USA/UK:

Yasunari Kawabata: Snöns rike
Orhan Pamuk: Snö
Sophokles: Elektra
André Gide: Isabelle
Arnaldur Indriðason: Kvinna i grönt
Halfdan W. Freihow: Kära Gabriel
Anne Frank: Berättelser
Arnaldur Indriðason: Änglarösten
Karin Fossum: Natt till den fjärde november
Kenneth J. Harvey: Staden som slutade andas
Octavio Paz: Vid världens strand
Mineko Iwasaki: Den sanna historien
Cory Doctorow: Down and Out in the Magic Kingdom
Daniel Pennac: Som en roman
Karin Fossum: Drapet på Harriet Krohn
Hisashi Inoue: The Face of Jizo
Haruki Murakami: Kafka på stranden
Frode Grytten: Sommaren är inte att lita på
Cory Doctorow: Overclocked
Hanne Ørstavik: Kallet - romanen
Natsuo Kirino: Fri


21 istället för 5 är också en mycket bättre siffra än jag hade räknat med. Då är visserligen fem av dem japanska titlar som räknas även på nästa punkt, men det är fortfarande mer än jag trodde. Spridningen av utgivningen kanske är lite bättre än jag trodde. Å andra sidan finns inget från Afrika och inget från Asien förutom Japan (om man inte ska räkna Turkiet). Det hade kanske varit intressantare att kräva böcker från länder som jag inte tidigare läst något från.

Fem böcker från Japan:

Yasunari Kawabata: Snöns rike
Mineko Iwasaki: Den sanna historien
Hisashi Inoue: The Face of Jizo
Haruki Murakami: Kafka på stranden
Natsuo Kirino: Fri


Jag är klart nöjd med de böcker jag har läst här, trots att de inte har blivit speciellt noggrant utvalda. Det som var svårast här var faktiskt att hitta något alls att läsa.

Andra bloggar om: , ,
Technorati Technorati tags: , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är verkligen imponerad. Är "Grattis" ett lämpligt tillmäle?
Jag önskar att jag hade mer tid och möjlighet att läsa än jag gör, men å andra sidan lägger jag ner mycket tid på skrivande. (Och alldeles för mycket tid på det där "löneslaveriet".)

Tack för alla boktips du härigenom ger. Det är jättekul att läsa din blogg.

GOD JUL!!!

Helena sa...

Grattis (ja, det tycker jag passar!)! Du har läst en sisådär 100 fler böcker än jag (men jag har å andra sidan säkert sett mer film...).

Hans Persson sa...

Helena: Jag tittade just på din filmsummering för 2007 och konstaterade att jag låg fånigt långt efter. Jag vet inte om jag kommit ihåg att notera allt, men min filmlista för 2007 tycks bestå av två (2) titlar (From Hell och En obekväm sanning). Det saknas säkert någon, men inte är det många...

Anonym sa...

OJ! Så mycket filmtittande, jag var tvungen attt kolla in din blogg Helena. Jag tycker jag ser en hel del film, , men det är ändå "bara" kanske 1-2 per vecka. I bästa fall! Hur många timmar per dygn har ni båda egentligen? Sover ni aldrig?
(Nu ska jag fortsätta skrivjobbet så jag blir klar nån gång.) =)

Helena sa...

Haha... det blir nog faktiskt sömnen vi nallar av ganska ofta. :) Vi ser film så ofta vi kan och ofta är det liksom bara det vi gör utom att jobba/äta/sova/diska/etc... Vi är inte så regelbundna heller, ibland går det lång (ja, en hel vecka eller så...) tid mellan filmerna, andra gånger blir det tätt. Har vi varit ute och festat blir det inte sällan fem filmer nästa dag. :)