onsdag, december 19, 2007

Peter Jackson filmar Hobbiten

Peter Jackson kommer att producera två filmer baserade på J. R. R. Tolkiens Hobbiten. Vem som kommer att regissera är inte klart, men däremot är Ian McKellen intresserad av att återvända som Gandalf. Det återstår väl att se om även Ian Holm får reprisera sin roll som Bilbo; han är väl egentligen för gammal (Ringen-filmerna ligger ju många år efter händelserna i Hobbiten.

Det jag är mest nyfiken på är dock vad poängen är med att göra två filmer. Det är inte någon speciellt lång bok det handlar om, så det borde gå att få in handlingen i en film (speciellt om det är ännu ett tretimmarsmonster som Ringen-filmerna). Tolkiensajten TheOneRing spekulerar att den andra filmen skulle kunna bli ett ihopplock av händelser som tidsmässigt ligger mellan Hobbiten och Härskarringen.

Jag tittar gärna på en Hobbit-film (eller två, då), men egentligen är jag mer nyfiken på vad som skulle kunna göras med en del av historierna i Silmarillion. Om de här filmerna också går bra så antar jag att det blir oundvikligt att man sneglar på dem nästa gång.

Även rapporterat i BBC, DN, Slashdot.

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , ,
intressant.se

5 kommentarer:

Svensson sa...

Jackson Hobbit kanske går in för att skildra hela boken, varenda scen rad för rad; därför blir den två filmer lång. Trilogin åter fick ju kritik för att den skippade balla scener som Tom Bombadills hus mm, nödvändigt för det formatet men lite trist likafullt. Lite anemiskt s a s.

Zell sa...

Bombadil kan jag förstå, men att skippa hela shire-biten på slutet tycker jag var ganska tragiskt.

Jag tycker Will Smith borde spela Turin Turambar i en Silmarillion...

Hans Persson sa...

Att biten med Tom Bombadill försvann sörjer jag inte, men avslutningen i Fylke är ju viktig, det håller jag med om.

(Jag betvivlar inte att Tolkien tyckte att Tom Bombadill var en viktig figur, och han är väl också en av de äldsta varelser som finns i Midgård, men exakt vad han är och vad han sysslar med är väl rätt lite känt om.)

neofob sa...

Her Jackson lider av storhetsvansinne helt enkelt. Se bara på "King Kong". Man borde kunna kapa en timme av den filmen och istället för en utdragen tråkig sak få en tät och mer intressant actionfilm. Naturligtvis så måste alla filmer han gör dessutom vara värre än den förra. Kulmen blir när han gör en serie på nio tvåtimmarsfilmer av boken "Max kaka".

Anonym sa...

Många gånger tycker jag att filmer känns avkapade och att en mängd scener saknas. Sämst av alla tycker jag "Andarnas hus" är. I jämförelse med Isabel Allendes bok, känns filmen bara som ett sammandrag. Likadant "Svarta Nejlikan" som jag såg häromdagen. Den har ju en verklighetsbakgrund i Chile 1973, och med tanke på vad som hände där och då, består filmen nästan bara av ett antal trailers. Synd på så bra förlagor.
Kanske är det detta Peter Jackson tänker på när han ska dra ut så mycket som möjligt ur Hobbiten.