tisdag, december 18, 2007

Fler RFC:er

För ett tag sedan noterade jag att jag hade blivit omnämnd i en RFC. I dag märkte jag att jag har fått mer egoboo:
  • RFC 4474: Enhancements for Authenticated Identity Management in the Session Initiation Protocol (SIP)
  • RFC 4916: Connected Identity in the Session Initiation Protocol (SIP)
  • RFC 4975: The Message Session Relay Protocol (MSRP)
  • RFC 4976: Relay Extensions for the Message Session Relay Protocol (MSRP)


På samma sätt som jag (åtminstone just nu) recenserar alla böcker jag läser så brukar jag skicka kommentarer om alla förslag till nya specifikationer jag läser till författarna, och då blir det så här. Det tar rätt lång tid att gå från förslag till RFC, dock. En del av de ovanstående specarna (från i höstas) skickade jag kommentarer på under 2005. Det är inte bara bokförlag som kan ta ett bra tag på sig att producera nya texter...

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

2 kommentarer:

Bokidioten sa...

Vad är en RFC? Hur funkar det?

Hans Persson sa...

Det är ett dokument som definierar hur någonting fungerar. De flesta definierar hur olika program på internet fungerar (epost, exempelvis). En RFC är normalt sett lång, komplicerad och knastertorrt teknisk. Det finns dock undantag.