måndag, december 03, 2007

John Ajvide Lindqvist får Harry Martinson-stipendium

Skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist har tilldelats Svenska Akademiens Stipendium till Harry Martinsons minne för år 2007. Han är antagligen mest känd för sin debutroman Låt den rätte komma in och dess uppföljare Hanteringen av odöda men har även gett ut novellsamlingen Pappersväggar. Han var också en av gästerna på Conviction, årets svenska nationella sf- och fantasykongress.

Under 2008 ska hans nästa roman, Människohamn, komma ut. Jag har för mig att han pratade lite om den under Conviction, men nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad som i så fall sades.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,
intressant.se

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, är det Människohamn den ska heta, den (åtminstone av mig) hett efterlängtade nya Ajvide Lindqvist-romanen? Han pratade lite om den i specialsändningen av Babel, och om jag minns rätt ska det handla väldigt mycket om vatten och vara en riktig tegelsten. Låter lovande!