måndag, december 31, 2007

Summering av läsåret 2007

Under 2007 hann jag med att läsa 148 böcker. 19 av dem är seriealbum (varav i sin tur alla utom ett är manga).

Jag har försökt mig på att kategorisera resten: 30 deckare, 21 facklitteratur, 16 science fiction, 8 fantasy, 8 skräck, 6 thriller samt en stor skock böcker som jag inte tycker passar in någon uttalad genre. Förra året låg fantasy på andra plats, annars är ordningen mellan genrerna den samma.

När det gäller att läsa nobelpristagare har jag läst böcker av totalt 11 stycken (över tio procent av vinnarna), varav 7 var sådana som jag inte läst något av tidigare. Det är dock 66 stycken kvar som jag ännu inte läst något av. Om jag fortsätter i nuvarande tempo bör jag alltså vara färdig om elva år förutsatt att jag inte läst någon av de kommande nobelpristagarna i förväg (och det har jag hittills aldrig lyckats med).

Här är de böcker jag har tyckt bäst om i år (utan inbördes ordning): Roslund & Hellströms Odjuret och Box 21, Johan Theorins Skumtimmen, Jonas Gardells En komikers uppväxt, Ett UFO gör entré och Jenny, Kazuo Ishiguros Never let me go, Anna Janssons Pojke försvunnen, Mons Kallentofts Midvinterblod, Jens Lapidus' Snabba cash , Karin Alvtegens Skugga, Haruki Murakamis Kafka på stranden, Ernest Hemingways The Old Man and the Sea, Cory Doctorows Overclocked och Sara Gruens Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow.

Jag har också hunnit med att skriva en roman under 2007 (även om det än så länge behövs ett kapitel till på den för att den ska bli riktigt klar). Den saknar dock titel hittills.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

2 kommentarer:

Åka sa...

Det vore faktiskt kul att veta hur du gör det här, rent praktiskt. Hur mycket tid ägnar du åt läsning per dag, och ungefär hur mutar du in den tiden? Hur kommer du åt att blogga om böckerna och hur mycket tid tar det ungefär? Hur gör du för att ta dig tid till annat skrivande, hur funkar livet under november?

neofob sa...

Det där är jag också nyfiken på.