onsdag, januari 31, 2007

Iaido

I kväll har jag varit på ett första träningstillfälle för Iaido. Det är en japansk kampsport som utövas med svärd. Till skillnad från de flesta andra kampsporter så är Iaido helt stiliserad vilket innebär att man bara sysslar med kata (fasta rörelsemönster som ska utföras så exakt som möjligt). Man tränar aldrig att slåss mot någon motståndare mer än rent imaginära sådana.

Jag har provat på Aikido tidigare, men kom inte riktigt överens med allt rullande och fallande som ingick i det. Det kändes som om man gick omkring och var yr hela tiden.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

5 kommentarer:

domze sa...

Får du nåt bra swish-ljud på svärdet då? Det är ju det viktigaste :) Jag blir alltid så glad när jag får bra swish-ljud...

Hans Persson sa...

Alltså, jag har tränat en gång. Med träbokken. Men visst, lite låter det ibland. ;-)

Peter Ljungkvist sa...

Har också tränat Aikido, och jag tyckte (och tycker) att det är den bästa kampsport som finns. Har kört Jujutsu också, men det slår inte Aikidon....=)

anton tyrberg sa...

lycka till!

Anna sa...

Lycka till! Kom över till kendo och slåss när du tröttnat på det där svärdsviftandet :D