tisdag, januari 09, 2007

En telefon som en telefon borde vara

Min jobbtelefon håller på att ge upp, så jag har börjat titta så smått på en ersättare. Jag vill ha något som inte bara fungerar som telefon utan som även är PDA och som går att surfa och läsa epost på. Det trodde jag att jag skulle få när jag köpte en Sony Ericsson P900 också, men den villfarelsen togs jag snabb ut ur. Ericsson verkar ha köpt in designen av användargränssnittet från en flock chimpanser. När jag har tittat på möjliga ersättare har jag insett att utbudet inte är så speciellt imponernade det heller. Det framgår med all önskvärd tydlighet om inte annat av att det minst dåliga alternativet jag hittat hittills kört Windows.

Nyss pekade Calle på Apples senaste påhitt: iPhone.

Jag tror att man lugnt kan säga att telefonmarknaden inte kommer att vara sig lik framöver. Detta är alltså en mobiltelefon med ett användargränssnitt designat av Apple, så man kan lugnt utgå från att det gör som man vill. Dessutom har de kombinerat ihop det hela med en iPod och naturligtvis webbläsare, epost och annat, allt ovanpå Apples OS X.

Medan man med min gamla Ericsson får vara glad om den lyckas tända hela skärmen när man öppnar luckan så har Apple verkligen tänkt till. Om man exempelvis vrider på telefonen så skalar det man har på skärmen om sig för att anpassa sig till det nya formatet, utan att man gör någonting. Telefonen känner av att man vrider på den. På samma sätt känner den av att man håller den intill örat, och stänger då av displayen (som man ju ändå inte kan se, och alltså inte behöver slösa batterier på).

Så vad är problemet med i iPhone, då? Tja, batteritiden verkar inte så lysande. Och det största problemet: den kommer inte att finnas i Europa förrän i slutet av året...

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

Inga kommentarer: