onsdag, januari 24, 2007

Nr 12: P. C. Jersild: En levande själ

Premissen i En levande själ låter lite knepig, men det fungerar faktiskt. Hela boken är skriven i jag-form av en hjärna som flyter runt i ett akvarium med näringslösning. Den har opererats bort ur kroppen och används nu i forskningssyfte. Det är oklart både för läsaren och för hjärnan själv exakt vad syftet med forskningen är, men fram emot slutet av boken börjar det framgå att det nog inte är så trevligt.

I början av boken har hjärnan inte koll på någonting alls eftersom vetenskapsmännen som har hand om honom raderat bort tidigare minnen, men successivt får han reda på åtminstone lite bakgrund. En del av det är det meningen att han ska veta, annat får han reda på via en chimpans som används i något annat experiment.

Boken mynnar ut i ett ifrågasättande av moralen i att använda levande djur och människor i medicinska experiment, och den delen av boken fungerar bra. Jag kan möjligen tycka att uppbyggnaden av vägen dit är lite onödigt lång. Det är väldigt mycket långsamma beskrivningar av vardagen i laboratoriet medan hjärnan får reda på hur saker fungerar, medan den avslutande delen går ganska fort och nästan känns stressad.

P. J. Jersild: En levande själ
Bonniers, 1981 (originalet 1980)
235 sidor
ISBN: 9100452521



Årets läsutmaning
Hundra böcker totalt: 12
Fem pjäser:
Fem nobelpristagare:
Två böcker på andra språk än svenska och engelska:
Fem böcker utgivna 2007:
Fem böcker inte från Sverige/USA/UK: Yasunari Kawabata: Snöns rike (Japan)
Fem böcker från Japan: Yasunari Kawabata: Snöns rike

Läst under 2007:
Nr 1-10
11: Yumi Hotta & Takeshi Obata: Hikaru no go 1
12: P. C. Jersild: En levande själ

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,

3 kommentarer:

Zell sa...

Den boken läste jag i gymnasiet, minns jag. Den irriterade mig då, men det är möjligt att jag skulla tycka bättre om den idag.

Björn sa...

Ernst Hugo Järegård har gjort en, i mina ögon, fantastisk inläsning till talbok.

Anonym sa...

Ville bara tala om att jag har använt din korta och välskrivna recension bland kommentarerna ang. P.C. Jersild på min blogg, tack!