onsdag, januari 03, 2007

Lite trådlöst, men mycket sladdar kvar

Idag fick jag ett paket med leksaker från Dustin, och ägnade lite av kvällen att installera ny hårdvara. För en gångs skull var den riktigt samarbetsvillig.

Till att börja med bytte jag ut den gamla Microsoft-musen på den här datorn mot en trådlös mus (Logitech Cordless Click! Plus) med en snitsig laddningsstation i mottagaren. När man går ifrån datorn ställer man musen i dockan så laddas batterierna i musen tills nästa gång man behöver den. Den var inga som helst problem att installera; bara stoppa i sladden och köra. Det som var jobbigast var att få bort den gamla musen ur sladdtrasslet bakom skrivbordet.

Nästa steg var att koppla in en trådlös accesspunkt (D-Link DWL-G700AP) på nätverket. Att konfigurera den var inte heller något problem. Den svarade snällt på den IP-adress som den skulle ha enligt instruktionerna och jag skulle inte göra något konstigt med inställningarna (och det fanns inte speciellt många, för den delen). Det var lite svårare att få min bärbara dator att komma överens med det trådlösa nätet, men efter lite tips från Magnus fick jag ordning på det också. Jag har gjort det enkelt för mig och slagit av all kryptering i accesspunkten, så att vem som helst kan surfa på den. Det enda man kan göra är att få en IP-adress från DHCP-servern och prata med internet; det lokala nätet ligger på ett annat nätsegment bakom brandväggen.

Kvarstår ett trådlöst nätverkskort som ska installeras i dotterns bärbara dator. Det får dock vänta, för den ska uppgraderas först och det orkar jag inte ta itu med idag.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

Inga kommentarer: