fredag, november 10, 2006

TVn är död, leve internet

Dagens Computer Sweden konstaterar att 77% av gymnasieeleverna i Sverige skulle välja bort TVn före internet och de var tvungna att välja. Det enda jag inte förstår är den känsla av förvåning som texten förmedlar. Jag skulle göra samma val utan att tveka en sekund.

Ett interaktivt medium med valfrihet över vad man vill göra och när man vill göra det slår självklart ut ett enkelriktat medium med fasta sändningstider. Det är ju inte ens en match. Tittandet på TV-serier har gått upp på sistone, men allt fler ser dem inte när de sänds på TV utan när man själv vill, från DVD eller nedladdat från nätet. Varför skulle jag vilja se min favoritserie just i tempot ett avsnitt i veckan, och just på den tiden när det passar mig att träna? Visst har videon funnits ett tag nu, men det löser bara det ena av problemen. Jag måste fortfarande vänta tills TV har sänt avsnitten innan jag kan titta på dem, även om jag sedan åtminstone kan titta på den när jag vill.

Det är också trevligt att se hur nätet får folk att kommunicera över gränserna. Förr i tiden var vi här i Sverige nöjda med att få storfilmer på bio något år eller så efte att de hade haft världspremiär i USA. Nu händer det faktiskt att storfilmer har världspremiär samtidigt över hela världen. Vi är däremot inte riktigt där när det gäller TV-serier, och det tror jag är en bidragande orsak till mycket fildelning. Om man fastnar för en TV-serie så vill man inte vänta i flera år tills en lokal TV-kanal har köpt in den och visar de senaste avsnitten. När det går att ladda ner avsnitt som sänds i USA samma kväll som de sänds så är det ett naturligt val, och inte ens att försöka kämpa emot så länge man inte samtidigt erbjuder samma tillgänglighet på något lagligt sätt. Den stora majoriteten av svenskar som konsumerar TV-serier har inget problem med att se dem otextade, och de flesta av dem är även kompetenta att leta upp avsnitten på nätet allt eftersom de sänds. TV-bolagen måste hitta på sätt att hantera detta eller gå under. Folk har insett att världen blir trevligare när de själva får välja vad de ska titta på och när. Den insikten går inte att ta bort igen.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med och vi har redan valt bort TV. Ser inte alls tjusningen i att fastna framför program man egentligen inte tänkt se och därtill prackas på otäck reklam. Mår mest dåligt om jag är hos någon och tvn är igång...

Anonym sa...

Men LITET sorgligt är det att man inte kan tänka sig att vänta på något ens en liten stund... Alla behov MÅSTE inte tillfredsställas genast. Men jag är ju 60+ förstås.

Hans Persson sa...

Anonymous: Det kan man ju tycka. Å andra sidan kan man ju undra varför jag ska vara tvungen att se TV-serien jag är intresserad av på onsdag morgon för att den sänds då, istället för måndag kväll när jag har tid. Eller vilka tider som nu råkar vara aktuella, då.

lux sa...

jag kan hålla med anonymous om detdär med att allt måste gå så snabbt. Men i övrigt kan jag inte begripa vad som är så bra med TV.
Livesändingar från sport och vissa nyheter kan jag förstå, i övrigt är det mest hjärndödheter som presenteras...

Anonym sa...

Jag håller i princip med om allt du säger. Nu väntar jag bara på ett lagligt alternativ där man kan ladda ner sina favoritserier och se dem när man vill.

Anonym sa...

Jag ser inte på tv-program varken på tv:n eller datorn, men jag måste säga att jag verkligen inte har någon som helst förståelse för att det skulle vara konstigt att man vill se det man vill se när man vill se det. Att det skulle på något sätt vara en bra sak att behöva anpassa sig efter när en kanal bestämt sig för att man vill sända ett visst program istället för att se det nu om det är vad man vill är väl inte rimligare än att jag skulle få anpassa mitt bokläsande efter något absurt schema istället för att läsa den bok jag vill läsa nu?

//JJ

Anonym sa...

Kan man verkigen ställa televisionen mot internet på det sätt som görs ovan (förutsatt att jag har tolkat inläggen rätt)? Internet är ett sätt att kommunicera mångfaldigt med en hel värld, television är ett stelbent, fyrkantigt sätt för tevebolag att kommunicera enkel väg. Nuförtiden har ju i och för sig både TV4 och SVT tillsatt en tittarombudsperson som en ytterst liten skara tittare har möjlighet kommunicera genom - men det gör inte att televisionen någonsin kommer att bli flervägskommunikation. Internet och all ny teknik - såsom p2p - är framtidens sätt att kommunicera och ta del av information på egna villkor, på egna tider. Men jag vet inte hur det blir med tevetittandet, det kan ju bli ett gammaldags sätt att ta in information för dem som inte hela tiden orkar göra aktiva val?

Linnéa sa...

Som uppvuxen utan vare sig TV eller Internet ser jag helt klart varför nätet är viktigare. Samtidigt håller jag helt med om att de egentligen inte går att jämföra. TV handlar om underhållning och informationsförmedling; Internet handlar om kommunikation och kommers. Och informationsförmedling och underhållning också, för den delen.

Att titta på TV-serier via Internet är detsamma som att titta på dem på TV; gör man det så har man inte valt bort TV :-)