tisdag, oktober 24, 2006

Så vad ska hända, egentligen?

Nu har jag ägnat några dagar åt att planera inför NaNoWriMo. Jag har klassificerat mitt project som "Horror & Thriller" hos NaNoWriMo, mest eftersom det var den kategorin jag tyckte passade minst illa. Det kommer att hamna någonstans i gränslandet mellan skräck och urban fantasy, tror jag.

Jag har inga förslag till titel än, men jag har en grundidé till handlingen och en outline som täcker några kapitel i början. Förhoppningsvis hinner jag utöka den en del under veckan som kommer. Jag har också krånglat till det för mig genom att skaffa mig en struktur som innebär att jag kommer att skriva i två (eller möjligen tre) olika tidsperioder. Om inte annat så får det mig att inse hur lite jag vet om detaljer om dagligt liv på 1800-talet.

Jag har precis börjat fundera på vilka personer jag behöver. Den tilltänkta handlingen kräver ett antal personer, naturligtvis, men just nu har jag inte mycket till bakgrund till någon av dem. Jag måste försöka lära känna dem lite bättre, för nu har de inte ens så mycket djup som en pappfigur.

Idag passade jag på att titta in på biblioteket och plocka på mig några faktaböcker som förhoppningsvis kan svara på åtminstone en del av de frågor jag kommer att ha om 1800-talet. Vi får väl se vad det är jag inte vet nästa gång. Jag inser nu hur mycket detaljer det finns i en roman som man inte tänker på när man läser, men som man förmodligen skulle reagera på om de inte stämde.

Andra bloggar om: , , ,
Technorati Technorati tags: , , ,

Inga kommentarer: