torsdag, oktober 12, 2006

Den snövita borgen

Nu har min boklangarkollega kommit tillbaka från lunchen, så nu är jag ägare till två böcker av Orhan Pamuk: Den vita borgen (1985) och Snö (2002).

Baksidestext från Den vita borgen:
"På natten satt vi i vårt tält, i handen hade jag min turkiska luta, som jag tagit med mig, jag försökte spela litet, men Hodja tog den ifrån mig och lade den åt sidan. Han frågade om jag visste att de krävde mitt huvud? Det gjorde jag."

En ung italiensk ädling tas under en sjörresa till fånga av turkiska sjörövare och förs till Istanbul. Tiden är 1600-tal. Han blir slav hos vetenskapsmannen och astrologen Hodja. De båda männen visar sig vara lika varandra till förväxling.


Baksidestext från Snö:
Till staden Kars längst österut i Turkiet kommer en man som bara kallas Ka. Han är poet och har levt länge i exit i Tyskland. Ka är utsänd av en tidning för att skildra en våg av självmord bland unga flockor. Det är 1992, snön faller, staden är snart avskuren från omvärlden. Det är valkampanj i Kars, islamisterna går mot seger, staden skakas av politiska motsättningar och Ka får mer material till sitt reportage än han vill ha.

Snö väckte vrede i alla politiska läger i Turkiet men blev en oerhörd publikframgång. 2004 utsågs romanen av New York Times till en av årets tio viktigaste böcker.


Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

1 kommentar:

Cissi sa...

Wow, nu blev jag nyfiken på "Snö"!