fredag, oktober 20, 2006

NaNoWriMo: i år satsar jag!

Som jag skrev om häromdagen är det snart november och därmed dags för NaNoWriMo. Plötsligen är det många omkring mig som pratar om att delta, och det börjar klia i skrivarfingrarna.

Jag har visserligen vetat om arrangemanget i några år och funderat så smått på att delta men aldrig kommit till skott, och det var länge sedan jag faktiskt skrev något skönlitterärt. Jag har funderat en del i de banorna på sistone (bollat lite vagt med ideer och så) fast utan att skriva något. Det är ju å andra sidan det som är en stor del av tanken med NaNoWriMo: att sätta upp ett handfast mål som gör att man måste skriva istället för att sitta och fundera, vela och väga ord. Med en deadline en månad bort och 50000 ord att skriva har man inte tid med något finlir. Det är bara att skriva som gäller. Redigera och snygga till kan man göra senare.

Jag betvivlar att jag kommer att hinna gå i mål, men å andra sidan så är en deadline antagligen precis vad jag behöver för att komma igång och skriva något alls, och med tanke på hur mycket jag får skrivet just nu så är vart enda ord jag producerar att betrakta som en vinst, även om jag inte når fram till 50000. Jag kan med andra ord inte förlora! ;-)

Information om hur det går kommer att finnas (när vi kommit in i november) på min författarsida hos NaNoWriMo.

Andra bloggar om: ,
Technorati Technorati tags: ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag är också sugen. Är rätt säker på att det inte finns ett spår av en chans till att jag skulle klara det (både pga brist på tid och inspiration), men kanske vore det bättre än inget om man åtminstone kom igång och gjorde ett försök...

Hans Persson sa...

Sedan jag började fundera så smått på NaNoWriMo så har små fragment av handling cirkulerat i huvudet utan att jag egentligen har tänkt så mycket på dem. Jag har fortfarande inte någon färdig handling, men jag har i alla fall ett vagt grepp om vad det hela kommer att handla om och det är mer än jag hade för en vecka sedan.

Det är som om någon tagit en massa små handlingsfragment och hällt ner i ett akvarium och sedan kört runt ett tag med en mixer. Nu sitter jag bredvid akvariet och tittar förstrött på mönstren som bildas på botten allt eftersom fragmenten ramlar ner och funderar på hur jag kan utnyttja de kombinationer som skapas.

Anonym sa...

Jag är oxå frestad...

Anonym sa...

Humm, humm... http://www.nanowrimo.org/userinfo.php?uid=147402

Anonym sa...

Vad kul! Jag hoppade på tåget förra året, och kom till min egen stora förvåning i mål. Jag hoppas förstås på att upprepa bedriften, men riktigt hur det ska gå till vet jag inte. Att börja skriva och sedan inte sluta ska vara ett bra sätt säger dom som vet, vi får väl se. :)
Hoppas att det är okej att jag tar mig friheten att lägga till dig som Writing Buddy...

Hans Persson sa...

Hanna, Helena: Skoj! *lägger till*

Anonym sa...

Jag hade tänkt att åtminstone börja i år.

Jag har en början, en tematisk idé och lite karaktärsskisser i huvudet. Men annars blir det att anväbnda det som känns rätt när jag skriver det.

Björn sa...

Jag har anmält mig och håller på att sätta samman ett synopsis. Faktiskt två stycken, för en SF- och en kriminalroman. Sedan bestämmer jag mig 1 minut innan vilken jag väljer. Det lutar nog åt SF-berättelsen men man vet ju aldrig:)

Lycka till med din roman, hoppas få en chans att läsa den när den är klar!