tisdag, oktober 17, 2006

Signaler från Sverok 49

Häromdagen kom det senaste numret av Sveroks tidning. Den har tidigare hetat Sverox men heter från och med det här numret Signaler från Sverok. Dessutom är det här det första numret för en nytillsatt redaktion men det inte verkar ha skett några större förändringar från tidigare nummer.

Sverok, för de som inte vet det, är Sveriges roll- och konfliktspelsförbund. Det är en paraplyorganisation som organiserar spelföreningar av alla möjliga olika slag och ett av Sveriges största ungdomsförbund. Tidningen Signaler från Sverok är gratis för alla som är medlemmar i en Sverok-ansluten förening. Tydligen är det mindre än tio procent av de enskilda medlemmarna som faktiskt beställt tidningen, men jag tycker att det är värt att göra för den är faktiskt läsvärd. Om du vill få tidningen hem så är det bara att fylla i formuläret på Sveroks hemsida.

Tidningen är i A4-format och ser ut som de flesta magasin man kan hitta i affären, förutom att den möjligen är lite tunnare (40 sidor). Vad det gäller innehållet så finns det ett par sidor med förbundsinformation, rapporter från spelkonventen SydCon och Stockholms spelkonvent samt lajvet Dragonbane, en artikel om en grupp tjejer (Les Seules) som tävlar i datorspelet Counterstrike som heltidsarbete, artiklar om Östnytts skandalreportage från senaste Lincon och en mer generell granskning av medias rapportering om spelhobbyn, recensioner av brädspelen Mykerinos och Caylus och rollspelstillbehöret Vägar, några korta bokrecensioner och diverse annat.

Som spelintresserad tycker jag att tidningen är intressant både för att den rapporterar om vad Sverok sysslar med och för att den presenterar nyheter om och kring spelgenren. Jag tror även att den fungerar bra att dela ut som information till föräldrar och andra som undrar vad roll- och brädspelare egentligen sysslar med. Nu kanske jag som föräldrer inte riktigt tillhör den målgrupp som behöver informeras om vad spelhobbyn är, men jag kan tänka mig att det finns andra föräldrar som inte är hemtama på spelkonvent sedan 23 år tillbaka.

Andra bloggar om: , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

en liten detalj bara för att vara petimeter...

Det är inte en rapport från SydCon, däremot från RopeCon i Finland i nummer 49 utav Signaler från Sverok.

Hans Persson sa...

Anledningen till att jag skrev SydCon var artikeln om killen som vann figurspelstävlingen. RopeCon-texten missade jag helt när jag bläddrade runt för att skriva inlägget.

Anonym sa...

Jag håller med om dina positiva åsikter om tidningen. Jag är också en av dem som är med på prenummerantlistan. Jag bläddrar alltid igenom varje nytt nummer med intresse. Alltid är det några artiklar jag fastnar för och läser ordentligt.

Anonym sa...

hello, jag förstod att du hittat mig via Åkas blogg! Mina två första pojkvänner vara båda rollspelare och en mysig kille i Borås... (fast han fastnade inte för mig sen) - jag skrev inte hos Åka, men i bakhuvudet fanns Semitjov och Exupery... kul blandning hè?

Hans Persson sa...

Faktiskt inte. Jag hittade till dig tack vare att du taggat inlägget "science fiction" på bloggar.se.

Anonym sa...

ah, se det funkar! kanske genom SF-taggen som min blogg plotsligt fick tre ganger sa manga besokare?... (ar i Bryssel just nu utan ringar och prickar)